Pokaždé, když přijde jaro, musejí se mít někteří naopak na pozoru – především motoristé. Každý, kdo vlastní auto (a, ruku na srdce, dnes se bez něj může obejít jen málokdo), má před sebou několik povinností, které udělají jeho »plechovému miláčkovi« dobře, a navíc pomohou zabránit nedopatřením, jež by mohly následovat. Mnozí redukují svou »pozimní« starost jen na přezutí pneumatik, ale to by bylo hrubě nedostatečné. Vydejte se proto s námi za paterem milníků, které netřeba brát na lehkou váhu – to nám věřte…
1. Čistota
Sníh, který letos byl i v nížinách, i nevzhledné březnové blátíčko, které se lepilo nejen na lak, ale také na naše boty (a tím se přenáší do interiéru vozu), zapracovalo, a proto se náš vůz jen těžko leskne jako ostře sledované modely na ženevském nebo pařížském autosalonu. V tom případě je rada zcela zřejmá: jako činnost číslo jedna zvolte celkovou očistu vozu. Ideální je nejprve použít hadici a dostat se z té nejhorší špíny. A teprve pak jít do myčky. Kombinace kartáčů s nečistotami by mohla být krizová pro lak a poškrábat ho. No a když už je řeč o umývání vozu, neměli bychom zapomínat ani na vymytí soli a nánosů špíny z podvozku!
V myčce nezaplatíte žádné převratné sumy, ale pokud jste přece jen zaměření na čistotu více, než je zdrávo, můžete na internetu nalézt firmy, které vám »na klíč« vyčistí celý vůz tak, že se bude blýskat i »rezerva« v kufru. Ovšem v tom případě si samozřejmě připlatíte…
Počítejte s částkou od 1000 Kč do 3000 Kč v závislosti na požadavcích i znečištění. Zato však ušetříte čas a zmíněné peníze budete moci vydělat, nebo si místo kartáčování a nelehkého vytírání každé štěrbiny (a že jich auto má!) užít rodiny, na niž vám v pracovním zápřahu dnešní nelehké doby nezbývá dostatek času.
2. Stěrače
Asi i laikovi je jasné, že právě na stírátkách zanechá paní Zima nežádoucí stopy v prvé řadě. A už vůbec nezáleží na tom, že byla tentokrát skoupá na sníh. O to více nečistot mělo tendenci je porušit a uškodit jejich přilnavosti.
Jak to zjistíte? Je to jednoduché. Zvláště při dešti nebo jízdě proti sluníčku s příchodem jara zřetelně uvidíte, že stěrače nepracují tak, jak jste byli zvyklí. A před očima máte šmouhy nebo rozmazaniny, jako byste měli poruchu zraku. Kdepak, tohle je rizikové pro bezpečnost vaši i ostatních motoristů! Vždyť běžná životnost gumových lišt stěračů je přibližně půl roku.
Proto neváhejte a vyměňte stírátka. Můžou vám to udělat na počkání v servisu, ale když si celé stěrače nebo jen gumové lišty koupíte v supermarketu a vyměníte svépomocí, ušetříte docela slušný balík.
3. Brzdy
Jestliže jsme mluvili o nebezpečí v odstavci o stěračích, tady je ještě několikanásobně vyšší. Bezpečná jízda a brzdy, to je rovnice stejná, jako že jedna a jedna rovná se dvě. Proto je kontrola stavu brzdového obložení doslova a do písmene základní povinností každého řidiče.
Sníh a mráz, přestože jich letos bylo jako šafránu, jsou bytostnými nepřáteli brzdového systému včetně ABS. Po zimě je proto zapotřebí zkontrolovat řadu věcí, především tloušťku brzdového obložení, těsnost brzdového vedení a opotřebování celého brzdového systému. Většinu těchto úkonů doporučujeme svěřit odborníkům při servisní prohlídce. Těžko by něco podobného zvládl laik, a ani by to s ohledem na životně důležitou funkci brzd nebylo záhodno, což jistě uznáte…
4. Pneumatiky
Výrobci výstižně uvádějí, že zimní pneumatiky bychom neměli sundávat dříve, než teploty vystoupají trvale nad 7 °C. Teprve pak se zhorší jejich jízdní vlastnosti a nežádoucím způsobem stoupne i spotřeba vozu. Nehledě na to, že »zimáky« jsou vyrobeny z měkčích směsí a při vyšších teplotách pak dochází k jejich rychlejšímu opotřebení. A venku už je docela pěkně, není-liž pravda…?
5. Kontrola »detailů«
Slovo »detaily« do uvozovek patří, protože na první pohled sice vypadá, jako by šlo o pouhé maličkosti, ve skutečnosti se však jedná o důležité části, které tvoří jeden fungující celek. Proto je třeba při jarní revizi vozu myslet i například na promazání dveřních pantů, aby neskřípaly, na dezinfekci a propláchnutí klimatizace, kontrolu světlometů, motorového prostoru, chladicí soustavy, akumulátoru či tlumičů.
Nezapomeňte zkontrolovat rovněž stav oleje či kapaliny v ostřikovačích. A stojí za to rovněž zjistit, zda nemáte prošlou lékárničku! Na první pohled se zdá, že je toho moc, ale uvidíte, že vám všechny ty »detaily« nezaberou ani jedno dopoledne, a přitom vás zbaví budoucích nežádoucích komplikací. Pokud si nevěříte, navštivte autorizovaný servis. Roční prohlídky máte v jednom balíčku, takže vám nevycucají obsah peněženky tak, jak by se bývalo mohlo zdát…
Marcela Špičková