Ceny základních potravin, jako je sýr čedar, bílý chléb a vepřové párky, se v Británii za poslední rok vyšplhaly až o 80 %, což je další důkaz toho, že inflace nejvíce dopadá na ty s nejnižším rozpočtem, napsal deník The Guardian.
Na prvním místě žebříčku zdražování v rámci koše základních britských potravin, který sestavila spotřebitelská skupina Which?, se umístila ovesná kaše s průměrným nárůstem cen o 35,5 %, následovaná odstředěným mlékem, jehož cena vzrostla o 33,6 %, a sýrem čedar, jehož cena vzrostla o 28,3 %.
Nicméně 180g balení sýru Dragon cheddar v obchodě Asda bylo o 80 % dražší než před rokem, což ho podle studie řadí na první místo v žebříčku inflačních cen jednotlivých produktů. Tyčinky čedar pod vlastní značkou téhož prodejce zdražily o necelých 79 %. Cenově výhodné vepřové párky Just Essentials společnosti Asda zdražily o 73 %, což je podobný nárůst jako u nejlevnějších vepřových párků Woodside Farms společnosti Tesco.
Sue Daviesová, vedoucí oddělení potravinové politiky ve společnosti Which?, Guardianu řekla: »Naše nejnovější sledování potravin a nápojů v supermarketech vykresluje pro miliony domácností, které již vynechávají jídlo, bezútěšný obraz toho, jak inflace ovlivňuje ceny na pultech supermarketů, přičemž tíhu krize a růst životních nákladů opět pociťují nejchudší. Ačkoli ceny ovlivňuje celý potravinový řetězec, supermarkety mají moc udělat více pro podporu lidí, kteří se potýkají s problémy, včetně zajištění snadného přístupu každého k základnímu, cenově dostupnému sortimentu potravin v obchodě v jeho blízkosti, zejména v oblastech, kde jsou lidé nejvíce v nouzi.«
Průzkum Which? odráží nedávný trend zvyšování cen v levných sortimentech supermarketů, stejně jako u jejich běžného zboží pod vlastní značkou a mezinárodních značek, protože maloobchodníci přenášejí zvýšení nákladů spojené s růstem cen energií a surovin.
Zdá se, že toto zdražování potvrzuje obavy, které před více než rokem vyslovil aktivista v oblasti potravin Jack Monroe, že inflace nejvíce postihuje nejchudší.
Ze sledování společnosti Which? vyplývá, že ačkoli levné zboží pod vlastní značkou supermarketů zůstává celkově nejlevnější, ceny v březnu meziročně vzrostly o 24,8 %. Ceny standardních vlastních značek supermarketů se ve stejném období zvýšily o 20,5 %, zatímco značkové zboží a prémiové vlastní značky zdražily o 13,8 %.
Podle údajů datové společnosti Kantar dosáhl meziroční nárůst cen všech potravinářských výrobků ve čtyřech týdnech do 19. března historického maxima 17,5 %.
Analýza vládních údajů provedená labouristy rovněž zjistila dramatický nárůst velkoobchodních cen každodenního ovoce a zeleniny, přičemž mrkev zdražila od roku 2019 o 80 %, květák o 161 % a rajčata o 142 %.
Mluvčí společnosti Tesco uvedl: »Vzhledem k tomu, že rozpočty domácností jsou pod neustálým tlakem, jsme i nadále naprosto zaměřeni na to, abychom našim zákazníkům poskytovali výhodné ceny. Naše kombinace cen Aldi Price Match, nízkých každodenních cen a cen Clubcard, která je jedničkou na trhu, znamená, že jsme nejkonkurenceschopnější, jací jsme kdy byli.«
(cik)