Více než dvě třetiny českých e-shopů očekávají, že jejich zákazníci kvůli vysoké inflaci omezí své nákupy. Pětina obchodů si dokonce myslí, že tento pokles bude výrazný. Většina lidí se pak bojí nárůstu cen v nadcházejících třech měsících, zejména u bydlení, potravin a dopravy. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro Twisto.
Mírné omezení nákupů očekává 49 procent internetových obchodů, s výrazným omezením počítá 22 procent e-shopů. Pouze devět procent si myslí, že Češi své nákupní návyky v aktuální krizi nijak nezmění. Sedm procent obchodů se dokonce domnívá, že Češi své nákupy mírně zvýší, šest procent pak očekává rovnou výrazné navýšení poptávky.
»Česká e-commerce si stále drží svůj skokový nárůst z předchozích let a vzhledem k tomu, že se online nákupy staly každodenní součástí našich životů, očekávám, že se obraty e-commerce budou pohybovat na podobné úrovni i v příštích letech,« uvedl generální ředitel Mastercard pro ČR a Slovensko Michal Čarný.
Chování zákazníků mohou ovlivnit obavy z krize
Růstu nákladů na bydlení se nyní bojí 96 procent Čechů, zdražení potravin očekává 92 procent lidí, v případě dopravy je to 87 procent, stejně jako u ubytování. Zhruba čtyři pětiny dotázaných se pak obávají toho, že se zvednou náklady na zdravotní péči a tři čtvrtiny očekávají růst nákladů na vzdělávání.
Momentálně nakupuje čtvrtina lidí minimálně jednou týdně online. Ženy častěji než muži nakupují přes internet oblečení, obuv, kosmetiku, drogerii a léky. Muži naopak více pořizují elektroniku a domácí spotřebiče.
Lidé se naučili platit kartou
V době pandemie covidu řada lidí změnila své nákupní návyky. Třetina zákazníků například vyzkoušela novou platební metodu, nejčastěji šlo o první platbu kartou. Aktuálně je to nejčastěji využívaný způsob placení. Platby kartou vedou i při dobírce, kterou stále využívá 58 procent zákazníků.
Platby kartou online nebo metodou GooglePay či Apple Pay už vyzkoušela více než polovina lidí, další o tom ve větší míře neuvažují. Jejich potenciál je tak už téměř nasycen. »Odložené platby a nákup na třetiny jsou opačným příkladem. Tyto platební metody zatím vyzkoušelo málo lidí, vykazují ale největší potenciál pro budoucí využití,« uvedli autoři průzkumu.
Během pandemie se proto zdvojnásobil počet e-shopů, které odloženou platbu po vyzkoušení svým zákazníkům nabízí. Aktuálně jich je 13 procent, ale dalších 18 procent zvažuje tuto metodu zařadit.
(jb, čtk)