Důvěra v ekonomiku České republiky v únoru klesla, meziměsíčně se snížila o 0,3 bodu body na hodnotu 91,7, dolů šla i meziročně. Z optimismu opět ubrali podnikatelé, spotřebitelé jej naopak proti lednu trochu nabrali, celkově ho ale mají ještě méně.
Vyplývá to z dnes zveřejněného indikátoru důvěry (jinak také indikátoru ekonomického sentimentu) Českého statistického úřadu. Důvěra mezi podniky podle něj proti lednu klesla o 1,3 bodu na hodnotu 92,5, mezi spotřebiteli pak činil meziměsíční nárůst důvěry 4,8 bodu, dosahuje však jen 87,7 bodu.
Důvěra mezi podnikateli se v únoru zvýšila ve vybraných odvětvích služeb a stavebnictví, v obchodě a průmyslu naopak oproti lednu opadla.
»Únorová důvěra podnikatelů v průmyslu poklesla na nejnižší hodnotu od června 2020. Podniky ve vybraných segmentech průmyslu očekávají výraznější útlum tempa růstu výrobní činnosti a také pokles zaměstnanosti,« uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Mezi spotřebiteli se důvěra v ekonomiku zvýšila podruhé v řadě. Počet domácností hodnotících svoji současnou finanční situaci hůře, než tomu bylo v předchozích dvanácti měsících, se oproti lednu téměř nezměnil. Meziměsíčně se výrazně snížil počet respondentů očekávajících zhoršení své finanční situace v následujících 12 měsících. Oproti minulému měsíci se domácnosti také méně obávají zhoršení celkové ekonomické situace. Také podíl spotřebitelů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, se meziměsíčně mírně snížil.
»Spotřebitelská důvěra v únoru podruhé v řadě výrazně vzrostla. Podobně jako v lednu zaznamenala většina sledovaných ukazatelů meziměsíční zlepšení. Nicméně spotřebitelský sentiment jako celek pořád zůstává hluboko pod svým dlouhodobým průměrem,« upozornila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
(ici)