Některé jsou jen pro pěší, jiné pro auta a další pro vlakovou dopravu. Jedno je ale spojuje. Jsou to nejpozoruhodnější i nejfotogeničtější mosty v České republice. A lhostejno, jakého jsou stáří. Lze je považovat za kulturní památku a jednu z hlavních turistických atrakcí příslušného města či kraje.
Kamenný most v Písku

V Písku najdete nejstarší dochovaný most v České republice. Postavený byl přibližně ve třetí čtvrtině 13. století a historicky mu patří druhé místo (dříve už vznikl jen Juditin most v Praze, dnes již neexistující). Most nese, dle rozhodnutí z roku 2007, oficiální název Kamenný most v Písku, ale místní obyvatelé mu říkají nejčastěji Starý most. A také Jelení. Jestlipak víte proč? To je docela zajímavý příběh. Podle pověsti bylo v dávném středověku rozhodnuto, že most dostane jméno po tom, kdo se po něm projde jako první. Po určité době čekání se stalo něco neobvyklého – objevil se jelen z blízkých lesů a šupajdil si to z jednoho břehu na druhý. Ano, přes most, který tudíž nemohl dostat jiné jméno než Jelení…
Karlův most

Písecký most je nejstarším dochovaným v Česku, tomu Karlovu patří v tomto ohledu druhé místo. Určitě je však tím nejznámějším a nejnavštěvovanějším turisty z tuzemska i ze zahraničí. Šlo o vůbec čtvrtou kamennou mostní stavbu u nás, která nahradila původní Juditin most, stržený na jaře roku 1342 při tání ledu. Pro úplnost dodejme, že třetím nejstarším mostem byl ten v Roudnici nad Labem, a nyní už zpět ke Karlovu mostu. Datum, kdy se začal stavět, si dobře pamatují žáci i studenti, a radost by z něj měl i Jára Cimrman, kritizující nezapamatovatelné letopočty. Základní kámen byl položen roku 1357 v 5 hodin a 31 minut. Řada stoupajících a následně klesajících lichých čísel 1357531 měla mostu přinést štěstí. Což se asi i stalo…
Svatojánský most

Také po Svatojánském mostě kráčela historie. Jednoznačně by se zde hodilo použít okřídlené rčení, že »už něco pamatuje«. Jako datum dostavby se v pramenech nejčastěji uvádí rok 1592, a to z něj dělá nejstarší dochovaný most na území Moravy a třetí nejstarší na celém území České republiky. Překlenuje řeku Moravu v Litovli v Olomouckém kraji, stojí na šesti pilířích a jeho délka činí 55 metrů. Půvabný most je chráněn jako kulturní památka České republiky a má za sebou i poměrně nákladnou rekonstrukci po povodních v roce 1997.
Barokní most

Tento obloukový silniční most v Náměšti nad Oslavou se sochařskou výzdobou Josefa Winterhaldera staršího ze 40. let 18. století bývá nazýván také jako »malý Karlův most«. Vystavět jej nechal majitel náměšťského zámku Václav Adrian z Enckenvoirtu, aniž by zřejmě měl byť jen tušení, jak populární kulturní zastávkou v jeho kraji se most stane. A nejen u turistů. Barokní most přitahuje také filmaře – objevil se mj. ve filmech Císař a tambor, Dědictví, Přijeď si pro mě, tady straší a v seriálu Strážce duší. Nedávno prošel rekonstrukcí, jak ostatně ukazuje i snímek výše – z roku 2021.
Stádlecký most

Unikem tohoto mostu je, že se jedná o poslední dochovaný empírový řetězový most. Není divu, že jej turisté při návštěvě jižních Čech rádi vyhledávají. Leží na malebném místě na řece Lužnici, mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Pozor ovšem! Jeho původní umístění bylo zcela jiné – most tvořený čtyřmi řetězy uspořádanými do dvojic původně vedl přes Vltavu u Podolska. Poté, co byl prohlášen za Národní technickou památku, to se stalo v roce 1959, došlo k jeho postupnému rozebrání, celkové rekonstrukci a přesunu na dnešní místo.
Negrelliho viadukt

A ještě jednou se vrátíme do hlavního města, na jehož území se nachází celkem 19 mostů přes řeku Vltavu. My zůstaneme v našem dnešním putování u dvou – kromě Karlova mostu je skvostem především první pražský železniční most přes Vltavu. Jedná se o nejdelší most v Praze (1110 metrů) a druhý nejstarší dosud stojící pražský most (samozřejmě po zmiňovaném Karlově mostu). Most byl budován od jara 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1. června 1850. Mezi červencem 2017 a květnem 2020 prošel most rozsáhlou rekonstrukcí za 1,5 miliardy korun.
Jurkovičův most

Nové Město nad Metují skrývá »tak trochu jiný most«. Je jako stvořený pro romantické duše a zamilovaná srdce, ale potěší i děti, které se budou cítit jako v pohádce. Přitom je to realita. V zámeckých zahradách se nachází dřevěný most z roku 1911, jehož autorem byl známý slovenský architekt Dušan Jurkovič. Jeho výstavba souvisela se snahou majitelů zámku, bratrů Cyrila a Josefa Bartoňů z Dobenína přebudovat bývalý hospodářský dvůr na květinový park. Z bývalé dřevěné lávky se stal krytý most, sloužící nejen ke snadnějšímu přístupu do květinového parku, ale i třeba k úkrytu před rozmary počasí.
Ždákovský most

Ze všech mostů, po nichž se dnes »virtuálně« procházíme, je ten Žďákovský nejmladším. Pochází z roku 1967, je ocelový a překonává Vltavu v místech Orlické přehrady v jižních Čechách. Dostal název podle zatopené vesnice Žďákov u Chrástu, ale nejvíce se »proslavil« díky Orlickým vraždám z počátku devadesátých let minulého století. Nechvalně proslavení sérioví vrazi odtud v letech 1991-93 shazovali v sudech do vody své oběti. A protože jsme se při výletu do Nového Města nad Metují naladili romanticky, můžeme (v rámci vyváženosti) u Orlíku pokračovat v morbidnostech. Vězte tedy, že Žďákovský most patří mezi nejvyhledávanější pro sebevrahy.
Duhový most

Pohled ze šedesátimetrové výšky tohoto bechyňského železobetonového mostu rozhodně není pro osoby trpící závratí. Pokud jí ale netrpíte, naskytne se vám úchvatný pohled na toto malebné jihočeské město i do údolí na řeku Lužnici. Most byl otevřen 28. října 1928 k desátému výročí založení Československa a jeho zvláštností je, že po něm jezdí nejen auta, ale na jedné straně i vlaky. Rovněž není bez zajímavosti fakt, že pro beton byl použit písek přímo z řeky Lužnice. A ačkoli se to jeví jako neuvěřitelné s ohledem na výšku tohoto obloukového mostu, při jeho stavbě nikdo nepřišel o život ani se nějak významně nezranil.
Železniční viadukt ve Smržovce

Pravděpodobně nejkrásnější železniční viadukt v České republice se nachází ve městě Smržovka v podhůří Jizerských hor. To se proslavilo nejen jedinou soutěžní sáňkařskou drahou v České republice či nejúspěšnějším skibobovým oddílem, ale hlavně právě fotogenickým mostem. Stavba byla zahájena v roce 1893 a dokončena v roce 1894. I po více než sto letech můžeme obdivovat skvěle esteticky vyvážený soulad umělé stavby s okolní krajinou. Jako by tam ten žulový viadukt stál od počátku věků a byl dílem samotné matky Přírody…
Marcela Špičková
FOTO – ČTK/Andrea Barcalová, ČTK/Martin Štěrba, ČTK/Václav Pancer, ČTK/Jiří Berger, ČTK/PSimages, ČTK/Drahoslav Ramík, ČTK/Vít Šimánek, kudyznudy.cz, wikipedia
Vzhledem k tomu, že je tu asi 5000 mostu, každý si může vybrat. A vyber tech nej je jak známo subjektivní. To je jak v soutěžích Miss…
Hezký tema, hezky fotky, o tom žádná. Ale chybí mi tam barrandovsky, podolsky nebo mariánský most. To jsou taky skvosty …