Datové schránky v ČR napadli hackeři. Vicepremiér a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) na dnešní tiskové konferenci uvedl, že při útocích nebyla dotčena bezpečnost uživatelů a dat. Systém je podle něj pomalejší, problémy jsou s přístupem ze zahraničí.
»Datové schránky fungují. Bezpečnost uživatelů datových schránek, přístup k datům a podobně nebyla žádným způsobem dotčena. Nedošlo k žádnému ohrožení bezpečnosti jako takové,« řekl Rakušan. Také mluvčí České pošty Matyáš Vitík řekl, že data a další osobní údaje nebyly napadeny. »Řeší to odborníci z vnitra, České pošty, O2 a speciální útvar policie,« uvedl.
Na řešení podle něj pracují experti a veškerými kybernetickými útoky se zabývá i nově zřízený policejní útvar Národní centrála proti terorismu, extremismu a kybernetické kriminalitě. »Situace se řeší, v současné době útoky stále přetrvávají. Odražení útoků je úspěšné v tom nejdůležitějším – v zachování bezpečnosti a ochraně dat. A to se všechno povedlo,« uzavřel Rakušan.
Nový útvar pro boj s kybernetickou kriminalitou, extremismem a terorismem vznikl loni v létě vyčleněním dvou struktur z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ). Začal fungovat od letošního 1. ledna.
Mluvčí Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) Marek Vala nechtěl k útokům na datové schránky sdělit žádné informace.
Datové schránky jsou od letošního roku povinné i pro živnostníky, spolky a další právnické osoby. Celkem se do března jejich počet zvýší o 2,2 milionu zhruba na 3,9 milionu. Naopak dobrovolné zůstalo používání datové schránky pro soukromé fyzické osoby. Schránku si dosud musely povinně zřídit úřady nebo právnické osoby, dobrovolně si ji pak mohl založit každý občan.
V úterý napadli hackeři web a mobilní aplikaci státního železničního dopravce České dráhy (ČD). Stránky ČD a aplikace Můj vlak mohly být několik hodin nedostupné. »O útocích víme, se společností spolupracujeme, více k tomu nebudeme sdělovat,« uvedl Vala.
»Můžeme potvrdit, že proti ČD jsou vedeny kybernetické útoky. Naši IT specialisté činí opatření, aby veškeré služby byly pro naše zákazníky standardně dostupné, spolupracujeme přitom s NÚKIB a Policií ČR,« dodala mluvčí ČD Vanda Rajnochová.
Cílem datových schránek je rychlejší, levnější a spolehlivější veřejná správa
* Datové schránky slouží zejména k elektronickému doručování dokumentů. Ministerstvo vnitra začalo s jejich zřizováním 1. července 2009, kdy vstoupila v platnost příslušná vyhláška. Ta mimo jiné stanovila, že do 1. listopadu téhož roku musí mít datovou schránku všechny povinné subjekty, tedy společnosti zapsané v obchodním rejstříku, úřady a státní instituce. Od začátku letošního roku se okruh povinných rozšířil, nově jsou zřizovány i všem živnostníkům (OSVČ), spolkům, bytovým družstvům a společenstvím vlastníků jednotek či nadacím.
* V současnosti funguje 1,7 milionu datových schránek, z toho asi tři čtvrtě milionu bylo zřízeno povinně a 910 000 dobrovolně. Do března se jejich počet zvýší o 2,2 milionu zhruba na 3,9 milionu. Původně mělo od ledna 2023 platit i automatické zřízení datové schránky všem lidem, kteří by se přihlásili například bankovní identitou nebo elektronickým občanským průkazem ke kterékoliv digitální službě státu. Plán ale kritizovala i současná vláda premiéra Petra Fialy (ODS), a běžným občanům tak bude nadále vytvoření datové schránky nabízeno jako možnost, nikoli jako povinnost.
* Datové schránky změnily způsob doručování a podávání úředních dokumentů. Datová schránka je elektronické úložiště sloužící k dodávání dokumentů a fungující s maximální mírou ochrany, tedy s ověřením totožnosti vlastníka schránky. Pomocí datových schránek je možné zasílat dokumenty v elektronické podobě orgánům veřejné moci a také je takto od nich přijímat. Zdarma, snadno a rychle tak lze elektronicky komunikovat se státními institucemi a společnostmi, zasílat a přijímat elektronické dokumenty a zprávy, a to odkudkoli a kdykoli.
* Způsob komunikace prostřednictvím datových schránek nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě, protože zákon o datových schránkách zrovnoprávňuje papírovou a elektronickou verzi zasílaného dokumentu. Datové zprávy zůstávají uložené v datové schránce 90 dnů. Lze si však za úplatu pořídit datový trezor, který pak automaticky uchovává zprávy i po této době.
* Fyzické osoby, které o zřízení datové schránky stojí, mohou podat žádost na její zřízení online po přihlášení přes identitu občana (například bankovní identita), osobně na kontaktních místech Czech POINT, popřípadě i písemně přes elektronický formulář, který je ale nutné doplnit ověřenými podpisy. Žadatel poté obdrží uživatelské jméno a heslo (například poštou nebo e-mailem) a poté se už může hlásit na web mojedatovaschranka.cz. Do datové schránky se lze přihlásit několika různými způsoby (jménem a heslem, přihlašování certifikátem, SMS autentizací, mobilním klíčem či přes Identitu občana).
* Datové schránky lze využít pro řadu úkonů. Lze přes ně vyřídit osobní doklady, daňové přiznání, zdravotní, nemocenské a důchodové pojištění, komunikovat s katastrálním úřadem (například i zřídit službu sledování změn údajů o nemovitostech) či získat výpisy z Informačních systémů veřejné správy (například z rejstříku trestů či rejstříku bodového hodnocení řidiče). Prostřednictvím datové schránky je možné i zažádat o rodičovský příspěvek, obdržet informaci o přestupku na silnici či o blížícím se konci platnosti pravidelné technické prohlídky vozidla.
* Podle průzkumu společnosti Ipsos ze srpna 2022 mezi 800 dospělými respondenty datovou schránku v té době využívalo zhruba 22 procent Čechů, což je přibližně o sedm procentních bodů více než o rok dříve.
(zmk)