Nadcházející Black Friday se stal synonymem pro slevy obecně. Letos připadá na 24. listopadu, ale obchodníci nabízejí slevy i řadu dní před a po tomto termínu. Zvýšený zájem o nakupování přináší i rizika pro spotřebitele. Kontrolám klasických i internetových obchodů se proto v tyto dny bude Česká obchodní inspekce intenzivně věnovat.
»Novela zákona o ochraně spotřebitele přinesla jasná pravidla pro nabízení zboží ve slevě. Spotřebitelé tak získají informace o tom, jaká byla nejnižší prodejní cena výrobku, ze které byla sleva poskytnuta, a výši této slevy. Právní úprava tak brání marketingovým praktikám některých prodávajících, které v minulosti mohly ve spotřebitelích vyvolat mylný dojem o slevách z cen výrobků a podmínkách, za kterých byly tyto slevy poskytnuty. ČOI bude v období Black Friday věnovat zvýšenou pozornost dodržování povinností prodávajících spojených s poskytováním slev,«uvádí ústřední ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Podle zákona o ochraně spotřebitele prodávající, který deklaruje slevu z ceny výrobku, musí spotřebitele informovat o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy, nebo od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů. V případě postupného zvyšování slevy z ceny výrobku může prodávající uvést nejnižší cenu, za kterou výrobek nabízel a prodával 30 dnů před poskytnutím první slevy. Tato povinnost se nevztahuje na výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například některé druhy potravin.
»Zejména v období Black Friday, ale i dalších slevových akcí je důležité, aby spotřebitel dodržel následující rady,« vyjmenovává Štěpánek:
- byl obezřetný – obezřetnost zahrnuje nejen úvahu o koupi výrobku, ale i úvahu o tom, od koho výrobek koupit. Zejména u dražších výrobků nebo výrobků s delší dobou životnosti je namístě zvážit i otázky týkající se kvality a opravitelnost výrobku, dostupnosti servisu, možnosti uplatnění práv vyplývajících z uzavřené smlouvy a další okolnosti;
- porovnával ceny napříč trhem – sleva v jednom obchodě, nemusí ještě znamenat nejvýhodnější cenu na trhu, mohou existovat jiné obchody, které stejný výrobek nabízejí za shodnou cenou běžně, a ve slevě ještě levněji. V případě internetu je možné zkoumat nejen cenu výrobku, ale na základě recenzí i hodnocení prodávajícího. Je nutné rozlišovat ověřené a neověřené spotřebitelské recenze;
- zajímal se o předchozí prodejní cenu – podle platné právní úpravy musí sleva vycházet z nejnižší ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván v posledních 30 dnech před slevou, případně po kratší dobu, nebyl-li v prodeji alespoň 30 dnů, nebo ceny, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván 30 dnů před poskytnutím první slevy, pokud dochází ke zvyšování slevy postupně;
- zajímal se o podmínky slevy – ne každá sleva je bez dalšího dostupná každému spotřebiteli. Některé slevy mohu být podmíněny například členstvím v klubu, přihlášením se do mobilní aplikace, objednáním zboží prostřednictvím internetu, dobou zadání objednávky atp.
ČOI od roku 2015 uvádí na svých webových stránkách Seznam rizikových e-shopů. Na e-shopu by měl být například uveden jeho provozovatel, sídlo společnosti nebo obchodní podmínky.
Jak poznat podvod na internetu
S blížícím se Black Friday lidé čelí sílícímu tlaku reklamy online prodejců přimět je k nákupům zlevněných věcí, které možná ani nepotřebují. Proti možné manipulaci nabízí Evropské spotřebitelské centrum následující tipy: udělat si seznam priorit svých nákupů, porovnat ceny více e-shopů, vedle hvězdiček hodnocení si i pár recenzí skutečně přečíst, zjistit si zemi sídla prodejce nebo se podívat, zda nebyl daný web založen teprve nedávno. Další tipy jsou na www.evropskyspotrebitel.cz.
»Lidé kvůli slevě nakoupí i to, co vůbec nepotřebují. Proti zbytečnému utrácení může pomoci stručný seznam toho, co můžeme opravdu potřebovat. Falešný tlak mohou vytvářet informace o omezené dostupnosti zboží a uváděné procento slevy. Přitom cena po slevě v jednom e-shopu může být ve výsledku klidně vyšší cena než v jiném bez slevy. Proto je dobré se – i když nám e-shop oznamuje, kolik zbývá kusů – vždy na chvíli zastavit a porovnat ceny z jiných obchodů,« doporučuje Ondřej Tichota, ředitel Evropského spotřebitelského centra Česko, které se zabývá právy spotřebitelů při nakupování na jednotném trhu EU.
Ze zákona jsou prodejci povinni uvádět míru slevy oproti nejnižší ceně daného produktu v posledních 30 dnech. Soulad s tímto pravidlem kontroluje ČOI, při které ESC Česko působí. Prodávající by si pak měli sami zkontrolovat, kam jsou dle obchodních podmínek povinni zaslat zboží při odstoupení od smlouvy do 14 dnů nebo při reklamaci.
»Stále se na nás obrací spotřebitelé s tím, že e-shop byl v češtině a zboží přišlo ze skladu v ČR, ale že až následně zjistili, že zboží musí zaslat například do Slovinska, Rumunska nebo Číny. S náklady na zásilku do zahraničí nepočítali a také mají náhlou obavu, aby odstoupení nebo reklamace dopadlo dobře. Porozhlédnout se před nákupem v e-shopu přitom zabere chvilku,« připomíná Tichota.
Základní poučka zní: podívat se krátce do obchodních podmínek a také do recenzí předchozích zákazníků daného prodejce. Vedle hodnocení počtem hvězdiček je dobré si několik recenzí také přečíst. To platí dvojnásob u nabídek na sociálních sítích, kde se schovává řada anonymních prodejců.
Na webu ESC Česko je návod, jak si prověřit dosud neznámého, pro spotřebitele nového prodejce. Například lze zjistit datum založení daného e-shopu – pokud je starý jen pár měsíců, je třeba se mít na pozoru.
Někteří nakupující stále více zvažují podporu firem s etickými a udržitelnými postupy, šetrným přístupem k životnímu prostředí, zaměstnaneckou kulturou a podobně. I tato vodítka mohou spotřebitelům pomoci minimalizovat rizika podvodů a nevhodných nákupních rozhodnutí během Black Friday.
(zmk)