Děti se obzvláště v automobilové dopravě staly velkým tématem z pohledu bezpečnosti. Naštěstí dnešní automobily jsou díky autosedačkám nebo například uchycení Isofix daleko bezpečnější, než tomu bylo ještě před pár lety. Bezpečnosti pomáhá i upřednostňování prostornějších rodinných aut, kterých se jen v síti autocenter AAA AUTO letos prodalo meziročně o pět procent více. Třetina kupujících využívá financování vozu od třetí strany přímo u prodejce aut. Vyplynulo to z údajů skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
»Jsem ráda, že poptávka po rodinných vozech roste, protože přináší i rodině s jedním dítětem daleko větší komfort a vyšší bezpečnost než menší, i když úspornější, hatchback. S ohledem na stále nejistou ekonomickou situaci rodiny stále častěji kupují vozy s nějakou variantou nákupu na splátky. Jen v našich autocentrech si 34 % rodinných aut pořizují zákazníci na úvěr, SUV dokonce v 36 %. Loni byl přitom podíl o dvě procenta nižší, předloni dokonce o šest,« uvedla generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, která spolupracuje s předními finančními společnostmi v České republice Karolína Topolová.
Poptávka po rodinných vozech v autocentrech AAA AUTO meziročně stoupla o 5 %, nejvíce pak v případě kombi (o 7,2 %), které tvoří 27 % celkových prodejů společnosti. Počet prodaných SUV vzrostlo o 4,7 % na celkový podíl 22,9 %. Zájem o MPV je mezi lety konstantní. Rodinné vozy jsou nejčastěji v dieselu. V případě kombíků jde o 62,9 % aut, u MPV o 54,5 %, jen u SUV převažují v 53,8 % benzíňáky. 22,4 % rodinných aut má náhon na všechna čtyři kola, a dokonce 34 % má automatickou převodovku.
Nejprodávanější rodinné vozy v české síti autocenter AAA AUTO v roce 2023 | |||
1. | Škoda Octavia | 6. | Kia Sportage |
2. | Škoda Fabia | 7. | Škoda Kodiaq |
3. | Volkswagen Passat | 8. | Hyundai Tucson |
4. | Škoda Superb | 9. | Škoda Karoq |
5. | Hyundai i30 | 10. | Ford Focus |
Nejprodávanějšími značkami jsou Škoda (28,3 %), Volkswagen (11,5 %) a Hyundai (8,3 %). Nejoblíbenější jsou pak mezi kombíky Škoda Octavia, Škoda Fabia a Volkswagen Passat, mezi SUV vede Hyundai i30, Kia Sportage a Škoda Kodiaq, mezi MPV pak Volkswagen Touran.
Ojetých elektromobilů je na českém trhu třikrát víc než před covidem
Bateriových vozů na českém sekundárním trhu přibývá. Zatímco v roce 2019 nabídl trh 1476 ojetých elektromobilů, v loňském roce jich bylo už 3153, tedy více než dvojnásobek. Od ledna letošního roku se jich v nabídkách objevilo již 2222. Každoročně jich tak v nabídce přibyde okolo 30 %. Obdobná je i situace v segmentu hybridních modelů. Předcovidový rok 2019 jich na českém trhu nabídl 3059, v loňském roce už ale zákazníci mohli vybírat z široké palety 6604 vozů s hybridním pohonným ústrojím.
»Doba se výrazně změnila a bateriových vozů začalo přibývat. Nejdříve na primárním trhu a v tomto a příštím roce se jich spousta objeví i na tom sekundárním. Paradoxně k tomu přispěla i energetická krize. Lidé si ve větší míře začali budovat fotovoltaiky na svých domech, aby byli méně energeticky závislí, a se soláry na střeše jim pořízení elektromobilu nebo třeba plug-in hybridu začíná ekonomicky dávat větší smysl. A to i přes vyšší pořizovací náklady. Plně bateriové auto sice stále není volbou většiny populace, protože i přes celkem masívní rozvoj dobíjecí infrastruktury je tankování fosilního paliva stále jednodušší a rychlejší než dobíjení, ale své zákazníky si auta do zásuvky bez problémů najdou a rychle jich přibývá,« říká provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice Petr Vaněček.
I proto společnost AURES Holdings spustila činnost specializovaného týmu, který se na elektromobilitu zaměřuje napříč celou skupinou. »Zákazníkům tak už dnes nabízíme detailní informace o každém konkrétním bateriovém voze, včetně kapacity baterie, reálného dojezdu, procentuální výše zdraví baterie a mnoha dalších informací. Zároveň jsme získali universální diagnostické řešení, se kterým jsme schopni posoudit zdraví baterie u různých značek a modelů bateriových vozů,« říká ředitel strategického rozvoje elektromobility v AURES Holdings Eldar Vagabov.
Ojeté hybridy a bateriové vozy jsou zejména zánovní ojetiny do tří let stáří. U plně elektrických modelů, které se objevují na českém sekundárním trhu, je střední hodnota stáří 2,3 roku, u hybridů je to 2,6 roku. Tomu pochopitelně odpovídají i střední hodnoty počtu najetých kilometrů, které jsou 36 600 kilometrů u hybridů a 25 000 kilometrů u čistě bateriových vozů. Cena hybridů se v letošním roce drží na mediánu 659 000 korun, to znamená tříprocentní nárůst oproti loňskému roku. Plně bateriové vozy v meziročním srovnání dokonce zlevnily. Medián ceny je aktuálně 890 000 korun, což je o 9000 korun méně než v loňském roce. »Když vezmeme v potaz aktuální míru inflace, která byla v dubnu letošního roku meziročně 12,3 %, pak je vidět, že u ojetých bateriových aut není situace nijak dramatická. Ostatně i u běžných ojetin se cenová hladina během posledních měsíců stabilizovala,« komentuje Vaněček. Nejčastěji nabízeným čistě bateriovým vozem je aktuálně Škoda Enyaq, následuje BMW i3 a Tesla Model 3. U hybridů je to trojice Toyota Corolla, Rav 4 a C-HR.
»V AURES Holdings je trend obdobný. I u nás patří mezi nejprodávanější vozy značka Tesla, ale zájemci u nás samozřejmě seženou elektromobily v celém cenovém spektru, od nejlevnějších elektrických Smartů nebo Kií Soul EV až po zánovní Škody Enyaq nebo Mercedesy řady EQ. Stabilně máme v nabídce okolo 70 čistých elektromobilů a 500 hybridů,« uzavírá Vaněček.
(zmk)