Umělá inteligence a strojové učení získávají na důležitosti i v rámci předpovídání počasí. Díky novým přístupům je možné počítat přesnou předpověď srážek pro každou minutu nebo třeba předpovídat teplotní odlišnosti i v rámci jednotlivých měst.
Modely založené na AI se pomocí různých metod učí predikovat vývoj počasí z historických povětrnostních podmínek, nejsou tedy založeny na tradičních fyzikálních rovnicích. »Díky využití nových metod umíme dosahovat zejména vyšší přesnosti a rychlejší aktualizace předpovědí,« vysvětluje Bohuslav Zeman ze společnosti meteocentrum.cz, která v tomto oboru se strojovým učením v Česku začala jako první. Podle něj největší přínosy pro předpověď přináší kombinace více různých metod, tedy jak tradičních modelů, tak strojového učení.
Nedá se říci, že by jeden z modelů byl lepší než jiný. Každý funguje trochu jinak a platí, že při různém typu počasí je nejlepší jiný model. Některý lépe předpoví bouřky, jiný umí zimní inverze, další zase třeba minimální teploty v některých lokalitách. Řešením je tak kombinace různých modelů a předpovědních metod s cílem minimalizovat budoucí odchylky.
Navíc, díky strojovému učení je možné předpověď počasí aktualizovat prakticky v reálném čase a meteocentrum.cz tak nově nabízí pro širokou veřejnost v Evropě unikátní produkty jako je předpověď srážek pro vybranou lokalitu po minutě, přehledné animované mapy, nebo třeba nekonečnou předpověď v rámci dlouhodobého výhledu počasí.
Přestože velkou část týmu Meteocentra tvoří vývojáři a většina předpovědních výstupů se počítá na velkém množství velmi výkonných serverů, na meteorology dosud nezanevřeli. »Přestože jsme v posledních letech výrazně měnili náplň práce našich meteorologů, budou profesionální meteorologové nadále potřeba, zejména pokud jde o aplikované předpovědi a specializované výstupy,« myslí si Zeman.
Budoucnost je v aplikovaných předpovědích
Právě aplikovaným předpovědím pro firmy v různých oborech se stejná společnost věnuje pod hlavičkou forecasts.cloud. Pomáhá mnoha významných českým i zahraničním firmám v energetice, pojišťovnictví, zemědělství, ale i dalších oborech.
Umělá inteligence se uplatní i v aplikovaných modelech například pro retail. Počasí je nejvýznamnějším faktorem, který ovlivňuje emocionální stav kupujícího. Například, pokud se po delší době vystavíme slunečnímu záření, jsme ochotni za stejný produkt zaplatit více než před několika dny.
Tým z Meteocentra se pod značkou forecasts.cloud tímto fenoménem zabývá a předpovídá nákupní náladu zákazníků. Tím pomáhá optimalizovat efektivnost reklamních kampaní nebo třeba lépe cílit komunikaci na sociálních sítích a v newsletterech. »Klienty máme v mnoha oborech – od cestovního ruchu, přes automobilový průmysl po farmacii,« doplňuje Zeman.
(jb)
FOTO – meteocentrum