Zájem o stavební obory středních škol v uplynulých čtyřech letech vzrostl. Zatímco v roce 2018 v nich bylo nově přijatých 4324 žáků, loni o 1020 víc. Růst počtu prváků ve stavebních oborech v uplynulých letech převýšil i tempo, jakým začalo přibývat středoškoláků v důsledku demografického vývoje. Do stavebních oborů směřuje čím dál víc učňů, v maturitních oborech je situace stabilnější.
Vyplývá to z dat, které dnes na dotaz ČTK poskytla mluvčí Národního pedagogického institutu (NPI) Lucie Šplíchalová.
V Česku je podle zástupců stavebních firem potíž najít nové odborné zaměstnance. Chybějí podle nich jak vysokoškolsky vzdělaní odborníci, tak stavební dělníci, elektromontéři, řemeslníci či obsluha stavebních strojů. Například podle mluvčího Finepu Davida Jiruška prohrává stavebnictví u mladé generace při výběru školy s humanitními obory a podle mluvčí Skupiny Strabag Česko a Slovensko Edity Novotné český vzdělávací systém moc nerozvíjí žáky směrem k technickým oborům.
Podle NPI se ale zájem o stavební obory ve středních školách v posledních letech zvyšuje. Mezi roky 2018 a 2021 se v nich počet nově přijatých zvedl z 4324 na 5344 a jejich podíl stoupl z 5,6 na 6,2 procenta všech přijímaných středoškoláků. »Je možno konstatovat, že po postupném mnohaletém poklesu došlo (u nově přijatých do stavebních oborů) od roku 2018 k nárůstu, který převyšuje populační nárůst,« uvedla Šplíchalová. Ze statistik ministerstva školství plyne, že počet přijatých do prvních ročníků středních škol se mezi roky 2018 a 2021 zvedl asi o deset procent. Ve stavebních oborech stoupl o zhruba 24 procent.
Růst zájmu o stavebnictví se podle Šplíchalové týká hlavně učebních oborů. Podíl nově přijatých učňů v nich narostl od roku 2017 ze 7,5 procenta na loňských 9,4 procenta žáků nastupujících do prvních ročníků. Naproti tomu v maturitních oborech jejich podíl vzrostl už v letech 2016 až 2018 a v posledních letech spíš jen stagnoval. Nově přijatí v maturitních stavebních oborech loni tvořili kolem 5,1 procenta všech prváků.
»Poměrně výrazný nárůst žáků přicházejících do stavebních učebních oborů je ovlivněn nejen dlouhodobou podporou a propagací, ale v posledních dvou letech také propadem možnosti uplatnění v gastrooborech, ve kterých došlo k posílení dlouhodobě klesajícího zájmu o tyto obory,« řekla Šplíchalová. Vlivem covidové epidemie se podle ní dá vysvětlit zřejmě i výkyv z roku 2020, kdy podíl nově přijatých v maturitních stavebních oborech stoupl z 5,1 na 5,5 procenta.
Stavební učební obory se v ČR vyučují na 140 školách a maturitní na 51 školách. Největší zájem je podle NPI o učební obory mechanik plynových zařízení, instalatér, podlahář či zedník a maturitní obory stavebnictví a geodézie a katastr nemovitostí. Naopak malý zájem je o učební obory sklenář, pokrývačské práce a dlaždické práce. Obory klempířské práce ve stavebnictví, vodař a montér vodovodů a kanalizací se podle Šplíchalové v posledních letech kvůli nedostatku zájemců ani neotevřely. Velmi malý zájem je podle ní také o maturitní obor stavební materiály.
(čtk)
Vývoj počtu nově přijatých do stavebních oborů středních škol:
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Počet přijatých do stavebních oborů | 6341 | 5788 | 5417 | 4741 | 4309 | 4283 | 4114 | 4324 | 4687 | 5126 | 5344 |
Podíl ze všech přijatých do SŠ | 7,6% | 7,3% | 6,9% | 6,1% | 5,6% | 5,6% | 5,4% | 5,6% | 5,9% | 6,3% | 6,2% |
Zdroj: NPI
Vývoj počtu nově přijatých do učebních stavebních oborů:
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Počet přijatých do učebních stavebních oborů | 3798 | 3577 | 3327 | 2773 | 2443 | 2371 | 2198 | 2259 | 2496 | 2656 | 2830 |
Podíl ze všech přijatých do učebních oborů | 11,2% | 10,8% | 10,5% | 8,9% | 8,1% | 8,1% | 7,5% | 7,7% | 8,1% | 8,7% | 9,4% |
Zdroj: NPI
Vývoj počtu nově přijatých do maturitních stavebních oborů středních škol:
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
Počet přijatých v maturitních stavebních oborů | 2543 | 2211 | 2090 | 1968 | 1866 | 1912 | 1916 | 2065 | 2191 | 2470 | 2514 |
Podíl ze všech přijatých do maturitních oborů | 6,0% | 5,5% | 5,2% | 4,9% | 4,6% | 4,7% | 4,7% | 5,0% | 5,1% | 5,5% | 5,1% |
Zdroj: NPI