Jako na nerozlučnou dvojici, kteří často tvořili pár i před filmovou kamerou či na jevišti, vzpomínají kolegové a přátelé na herce Josefa Abrháma a Libuši Šafránkovou. Po necelém roce od úmrtí Šafránkové zemřel v pondělí její manžel Josef Abrhám.
»Jsou chvíle, ke kterým se těžko dá něco říct. Když odejde výjimečný a v tomhle případě i blízký člověk… Strašně toho lituju a myslím na jeho rodinu, vnuky a všechny blízké. Bude mi po něm smutno a myslím, že tady bude strašně chybět,« řekl dnes herec a ředitel Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský.
Doplnil, že donedávna Abrhám se Šafránkovou u něj hráli ve videosekvencích ze záznamu Bogarda a Bergmanovou ve hře Zahraj to znovu, Same. »Hráli jsme to asi čtyřistakrát. Na konec na poctu Líby (Šafránkové) jsem se rozhodl, že už to představení ukončíme. Byla na něj velká návštěvnost a dalo by se hrát ještě několik let, ale už mi to připadlo nepatřičné. Budeme je mít oba dva stále před očima,« uvedl.
»Josef Abrhám byl vynikajícím členem ansámblu Činoherního klubu od jeho založení v roce 1965 do roku 1995. Hrál ve 30 inscenacích,« uvedlo dnes vedení Činoherního klubu v tiskové zprávě. A připomnělo jeho nejvýraznější role na této scéně, k nimž patřili Pan Mulligan v O’Casseyho Pensionu pro svobodné pány, Poštmistr v Gogolově Revizorovi, Trofimov v Čechovově Višňovém sadu, Ivan Vojnický v Čechovově Strýčku Váňovi, Toffolo v Goldoniho Poprasku na laguně nebo Vaněk v Audienci a Macheath v Žebrácké opeře Václava Havla.
»Josef Abrhám měl vždycky sklon k pochybám. O tom, co hraje, i o tom, jak to hraje. Dokonce i tom, zda vůbec měl svůj na talenty bohatý život obětovat divadlu. Ale už se stalo. Herectví je povolání plné věčných pochyb. A nejvíce většinou pochybují právě ti, kteří pochybovat nemusejí,« uvedl ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka.
»Nastupovala jsem do Činoherního klubu, když šla Libuška Šafránková na mateřskou se svým dnes už velkým synem. Tu rodinu jsem velmi dobře znala a obdivovala jsem ji. S Pepou (Abrhámem) jsme se pak ‚namlouvali‘ v seriálu Druhý dech. Moc Pepíkovi přeju, že už je konečně zase s Libuškou v nebi, protože jejich nejkrásnější film byl Svatební cesta do Jiljí a on se teď vydal na svatební cestu do nebe. Takže jim moc přeju, že teď mají líbánky v nebi,« řekla dnes herečka Veronika Žilková.
»Josef Abrhám byl tvůrce, který nejvýznamnějším způsobem ovlivnil podobu herectví v českém divadle i v širším evropském kontextu. Každé představení bylo především setkáním s Josefem Abrhámem jako s osobnosti, která zastává hodnotově silný vztah ke světu,« sdělil Jan Burian, generální ředitel Národního divadla, kde Abrhám také působil. Podle něj byly Abrhámovy divadelní postavy vždy autentickým a pravdivým vyjádřením Abrháma jako člověka i umělce.
»Oni byli s Libuškou léta letoucí nerozlučná dvojice a já jsem měla tu možnost s nimi natáčet film Všichni moji blízcí. Bylo to nezapomenutelné natáčení, oni byli hrozně vtipní a pan Abrhám byl neuvěřitelný,« řekla herečka Tereza Brodská. Spřátelili se a s Brodské manželem, fotografem Herbertem Slavíkem, se setkávali a on je několikrát fotil. »Pan Abrhám byl vždy u toho, když se fotila sama Libuška a to focení jí zpestřoval. Bylo to roztomilé. Takže teď už jsou spolu a možná je to tak asi správně, protože myslím, že jejím odchodem dost trpěl,« dodala Brodská.
(čtk)