Výstava Dřevěný čas je zároveň poctou Jiřímu Špinkovi

V Muzeu církevního umění plzeňské diecéze začala výstava reliéfních dřevořezeb, kinetických objektů, medailí a kovových plastik Jiřího Špinky nazvaná Dřevěný čas. Plzeňan, který zemřel předloni v 76 letech v době pandemie koronaviru, pracoval 44 let v Západočeském muzeu v Plzni (ZČM). Věnoval se konzervaci a restaurování sbírkových předmětů a v počátcích také výstavnictví, řekla mluvčí ZČM Romana Němečková. Výstava potrvá do 14. srpna.

»Výstava Dřevěný čas, je připomenutím pracovitého umělce s velkou fantazií. Měla by být i důstojným rozloučením s člověkem, který odešel v době covidu a jeho přátelé a příznivci neměli možnost vzdát mu úctu kvůli covidovým omezením,« uvedla mluvčí.

»Výstavu doplňuje publikace Zastavený čas, která mapuje nejen Špinkovu tvorbu, ale i lidskou stránku osobnosti,« sdělila autorka publikace a vdova Vlasta Špinková, která výstavu iniciovala.

Špinka, absolvent výtvarné výchovy na Pedagogické fakultě v Plzni, byl členem Asociace uměleckých restaurátorů ČR a Asociace uměleckých medailérů ČR, členem organizace FIDEM a Unie výtvarných umělců západočeské oblasti Plzeň. Jeho medaile a plakety, odlité z bronzu, viděli lidé na výstavách v Glasgow, Sofii, Ottawě a v Tokiu.

»Byl šťastným člověkem, protože práce pro něj byla koníčkem. Byla radost se na něj jenom dívat, když pracoval,« popsala jej manželka. Kromě muzea restauroval díky licenci také soukromě. »Zajímalo ho všechno. Třeba mu přinesli starou zbraň, hned zkoumal, jak funguje. Dostal se i ke starým hodinám, které opravoval. Vytvářel také kopie loutek pro ZČM, pro Muzeum loutek v Plzni dělal kopii revolučního Kašpárka Josefa Skupy, který podle divadelníků ‚‘pomohl k rozpadu monarchie‘, a stejnou kopii i pro Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi, s nímž spolupracoval na dalších loutkách,« řekla Špinková. Vytvářel i vlastní marionety.

Nejznámější jsou jeho kinetické dřevořezby – »hodiny«. »Něco takového zatím nikdo nevytvořil, nevím o tom. Jsou skoro v nadživotní velikosti. Je v nich celodřevěný stroj. Celé jsou z přírodního materiálu. Neukazují přesný čas, ale je to jakoby symbolické vyjádření času. A tím, jak se hodně setkával v práci s církevní tematikou, tak je to tím hodně protknuté,« vysvětlila Špinková. Jeho bronzové reliéfy Jana Lucemburského a Karla IV. jsou na náměstí v Kašperských Horách, ozdobily zvony v plzeňské katedrále, figury pak hrad Velhartice. »Hodně se věnoval restaurování obrazů, ale v době studia také maloval své. Poté už se malbě přestal věnovat a vytvářel už jen grafiky,« dodala vdova.

Výstavu může navštívit ode dneška do 14. srpna, každý den vyjma pondělí od 10 hodin do 18 hodin v Západočeské muzeum v Plzni – Muzeum církevního umění plzeňské diecéze, letní refektář na adrese Františkánská 11, Plzeň. V případě zájmu je výstava zároveň prodejní.

(mac, čtk)

FOTO – zcm.cz, Facebook/Muzeum církevního umění plzeňské diecéze, ČTK/Miroslav Chaloupka

 

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy