Průměrné stáří osobního auta v Česku loni činilo 16,21 roku a od počátku pandemie covidu stárne dvojnásob rychleji než v přechozích letech, uvádí v tiskové zprávě na svém webu společnost Cebia, která monitoruje trh ojetých aut a pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při jejich prodeji. Ročně se podle ní zvýší stáří aut u nás zhruba o 3,5 měsíce.
»Stále čekáme, kdy se situace obrátí a stáří aut se začne snižovat. Zatím tomu ale nic nenasvědčuje, naopak je trend výrazně opačný. Před deseti lety bylo průměrné stáří osobních aut jen 13,78 let,« připomíná Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
Podle něj ale není důvodem zvyšujícího se stáří aut jednoznačně špatná finanční situace řady domácností. »Určitý vliv to samozřejmě má, ukazuje na to zvyšující se tempo stárnutí. Na druhou stranu se zvyšuje i počet aut, která lidé vlastní. To znamená, že přibývá vozů v rámci jednotlivých rodin. Lidé si nechají starší auto a k němu si pořídí novější,« vysvětluje Pajer. Češi loni odhlásili z provozu 140 201 osobních aut. Počet vyřazených aut byl přitom nejnižší od roku 2014.
Ke konci loňského roku bylo celkem v Česku registrováno téměř 6,6 milionu osobních vozů. Za posledních 10 let se jejich počet zvýšil skoro o 1,8 mil., což představuje nárůst o téměř 37 procent.
Podvodů při prodeji ojetin výrazně přibylo
Na ty, kteří se rozhodnout pořídit si ojeté auto, čeká dnes podle Pajera více nástrah než v dřívějších letech. »Míra podvodů při prodeji ojetých aut v posledních letech narostla a v tuto chvíli už 4 z 5 inzerátů nepodávají o autě všechny potřebné informace, nebo obsahují dokonce klamné informace,« konstatuje smutnou pravdu ředitel. Lidé by podle něj měli být při výběru auta obzvlášť opatrní, aby nenaletěli podvodníkovi a nekoupili si auto, do kterého budou muset v následujících letech investovat více peněz, než čekali.
»V inzerátech se zpravidla neinformuje o haváriích a poškozeních, většina aut je podle nich v dobrém, nebo dokonce perfektním stavu. Je to ale dost abstraktní představa, co je to například dobrý stav,« uvádí dále Pajer a dodává, že časté je i stáčení tachometrů, zatajování pravé země původu, neuvádění skutečného roku výroby a naopak uvádění vyššího výbavového stupně či falešné tvrzení, že auto je po prvním majiteli.
Prověřit si historii vozidla a správně ji interpretovat
Před každým nákupem ojetého vozidla je podle něj nezbytné prověřit si jeho historii. Na www.cebia.cz je možné zjistit dostupné informace o autech z ČR i zahraničí. Systém pro prověření historie vozidla obsahuje miliardy záznamů o autech a lze díky němu zjistit, zda auto nemá stočený tachometr, zda nebylo poškozené či havarované a případně k jaké škodě došlo a jak ji vyčíslila pojišťovna, jaká je servisní historie vozidla, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v jakém roce, kdy bylo poprvé zaregistrované k provozu ve světě a v ČR, zda není kradené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozované jako taxi, jaká je jeho skutečná výbava, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované či jaká je jeho aktuální tržní cena.
Pajer ale upozorňuje, že výsledky prověření je také třeba správně interpretovat. Například pokud auto nemá průhlednou historii, což znamená, že bylo například v zahraničí opravováno a udržováno v »garážovém« servisu a data o jeho historii nejsou zcela dostupná, je dobré zvážit, zda si takové auto vůbec koupit. »Informace, že auto nemá průhlednou historii, je velice důležitá. V takovém případě je zcela nezbytné nechat auto aspoň fyzicky zkontrolovat v nezávislém servisu. Aut s dostupnou historií je však tolik, že je lépe vybrat si z nich,« doporučuje Pajer.
(ici)