Technologický pokrok není pro potravinářský sektor žádnou novinkou, probíhá téměř neustále při vývoji nových produktů a výrobních procesů. Umělá inteligence s sebou ovšem i sem přináší nebývalý potenciál. Stala se mocným nástrojem, který způsobuje revoluci ve všech aspektech tohoto odvětví, od sledování potravinářských trendů až po zefektivnění procesů. Jak konkrétně ale AI přetváří budoucnost potravinářství a co to pro nás znamená?
Potravinové trendy zítřka
Jednou z nejvýraznějších rolí umělé inteligence v potravinářském průmyslu je její schopnost sledovat a předpovídat nadcházející trendy. Analýzou obrovského množství dat ze sociálních sítí, webů restaurací, recenzí spotřebitelů apod. mohou algoritmy AI s vysokou přesností určit nové potravinářské trendy, které mezi spotřebiteli rezonují. Tyto cenné poznatky poté podnikům umožňují udržet si náskok. Například společnost HELL ENERGY, významný výrobce energetických nápojů a ledových káv, využila umělou inteligenci při vývoji svého nového nápoje – HELL A.I. »Dali jsme AI úkol vytvořit energetický nápoj s dokonalou příchutí. Nejprve jsme k výsledkům byli skeptičtí, o to větší pak bylo naše překvapení. Při testování spotřebiteli z různých částí světa se ukázalo, že jim nový nápoj skutečně velmi chutná. Jeho recepturu bychom přitom bez AI nejspíše nevyvinuli – rozhodně ne za tak krátkou dobu,« popisuje zkušenost práce s AI ředitel HELL ENERGY pro rozvoj a strategii Tomas Grosch.
Rychlejší a efektivnější inovace
Umělá inteligence se stává klíčovým hráčem při vývoji produktů v potravinářství, od vytváření receptur až po optimalizaci jídelníčků. Ani k samotným ochutnávkám při vývoji produktu již často nejsou potřeba lidé. Čtete správně, prostřednictvím moderních hardwarových technologií dokáže umělá inteligence skutečně produkty sama ochutnat! Díky tomu mohou společnosti experimentovat s jedinečnými kombinacemi chutí a ingrediencí, které osloví širokou škálu spotřebitelů.
Vymýšlením nových příchutí a jejich ochutnávkou přínosy umělé inteligence nekončí. Systémy poháněné umělou inteligencí umožňují výrobcům zvýšit efektivitu výroby a omezit plýtvání energií a materiály, což vede k dalším úsporám a udržitelnější výrobě. Největším benefitem pro spotřebitele je ovšem zvýšená kontrola kvality, kterou AI do výrobních podniků přináší. »Finance, materiály a čas, které nám práce s umělou inteligencí šetří, jsou obrovské. Pomáhá nám optimalizovat naše procesy, vymýšlet a zkoušet nové koncepty v rekordních časech. Díky informacím, které nám AI na základě našich dat poskytla, vidíme mnoho nových příležitostí a chystáme řadu nových produktů,« vysvětluje přínos umělé inteligence pro jeho společnost Grosch.
Lidský faktor v době AI
Umělá inteligence lidem již nyní výrazně pomáhá. Objevují se však obavy ze ztráty zaměstnání. Vymizí lidský faktor tváří v tvář rostoucí automatizaci a integraci AI? Navzdory pokroku zůstává lidský přístup klíčový pro zachování autenticity a přidané umělecké hodnoty kulinárních zážitků. Zdá se, že minimálně v těchto oblastech zatím není umělá inteligence schopna člověka nahradit. AI by pro nás neměla představovat hrozbu, ale pomocníka, který obohacuje lidské úsilí tím, že sbírá a analyzuje velké množství informací nebo urychluje jednotlivé procesy. »Osobně jsem velkým příznivcem umělé inteligence a snažím se ji u nás v HELL ENERGY implementovat všude, kde to jde. Lidskou kreativitu a inteligenci zatím AI nenahradí, ale skvěle ji doplňuje,« komentuje Grosch.
AI je tedy sice mnohdy výkonnější než lidé, její práce se ale stále neobejde bez lidského personálu. Právě spojení umělé inteligence a lidských znalostí je příslibem zajímavé budoucnosti, v níž budou technologie a lidská kreativita harmonicky spolupracovat a rozšiřovat tak naše kulinářské zážitky.
(zmk)