Zastupitelé Středočeského kraje dnes rozhodli o zvýšení cen jízdného ve veřejné dopravě od dubna příštího roku. Důvodem je růst nákladů na elektřinu a paliva. Nejvíc zdraží krátkodobé jednorázové jízdné, časové kupony budou dražší o pět procent. Část opozice návrh kritizovala, podle zastupitele za ANO Roberta Bezděka nezohledňuje sociálně ohrožená území. Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) namítl, že tarify nemohou nahrazovat sociální politiku státu.
Návrh upravuje tarify Pražské integrované dopravě (PID), v jejímž rámci mohou lidé cestovat na jednu jízdenku vlakem i autobusem po Praze a celých středních Čechách. Změny se ale týkají jen vnějších pásem, tedy území středních Čech. Souhlasit s tím musí ještě Praha. Vzhledem k formálnímu charakteru a nulovým finančním dopadům na cestování po Praze s tím podle kraje nebude problém.
Patnáctiminutová jízdenka za 20 korun
Podle Boreckého nejde o prosté zvýšení cen, ale také o úpravu tarifů a sjednocení podmínek u jednotlivých jízdenek na železnici. Zdraží hlavně nejkratší jízdy, které podle radního výrazně zatěžují systém veřejné dopravy. V případě jednotlivého jízdného se sloučí dosavadní dvoupásmové jízdenky na 15 a 30 minut za 14, respektive 22 Kč do jedné jízdenky za 20 Kč s časovou platností na 15 minut.
Zastropování ceny kupónů
Návrh zahrnuje i zastropování ceny časových kuponů, zavedení desetiměsíčního kuponu pro vnější pásma a takzvaného firemního jízdného, které umožní nákup přenosných časových kuponů. Zvýhodněni by měli být cestující s předplatnými kupony. Lidem ze vzdálenějších oblastí kraje se podle Boreckého může cestování i zlevnit, a to díky zastropování časového kuponu, které prakticky znamená zavedení celokrajského časového jízdného v roční výši pod 20 000 Kč.
Cílem změn je zvýšení příjmů z jízdného o 200 až 250 milionů korun ročně, příští rok to bude vzhledem k zavedení od dubna kolem 175 milionů Kč. Letos dá kraj podle Boreckého na dopravní obslužnost kraje kolem čtyř miliard korun, příští rok 4,75 miliardy Kč. Vedení hejtmanství uvedlo, že vzhledem k válce na Ukrajině a skokovému nárůstu cen energií a pohonných hmot hradí dopravcům jen za letošní rok mimořádné náklady až 380 milionů Kč.
(jb, čtk)