Stovky zájemců dnes odpoledne využily v Brně příležitosti podívat se do nového tramvajového tunelu ze Starého Lískovce k bohunické nemocnici. Do provozu s lidmi zde tramvaje vyjedou 11. prosince, zatím tunelem jezdí ve zkušebním provozu bez cestujících. Za provozu už bude tunel plně pod kontrolou a nepřístupný, přes noc bude uzavřený. Dopravní podnik si dnes přichystal i kvíz pro děti a dospělé a předvedl novou obousměrnou tramvaj Škoda 45T.
Zájem o prohlídku tunelu byl velký. Lidé se tísnili u vjezdového portálu, a aby bylo možné si tunel projít, bylo nutné se prodrat davem. Jde o první tramvajový tunel v Brně, v Líšni je pouze podzemní stanice. Začal se stavět jako celá trať z Osové k nemocnici koncem roku 2019, její cena je 1,4 miliardy korun. Tunel je dlouhý přes 619 metrů a je v něm zastávka Západní brána, která má obsloužit budoucí bytovou výstavbu.
»Stavba tramvajové trati k univerzitnímu kampusu budí od samého počátku velký zájem Brňanů. Naši facebookovou stránku Šalinou na kampus, kam vkládáme fotky, videa a informace o stavbě, sleduje téměř 3000 lidí. Jim i ostatním zájemcům bychom rádi stavbu ještě před zprovozněním ukázali. Příležitost se nebude opakovat,« řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Kdo chtěl, mohl si tunel projít sám, ale lidé mohli využít i prohlídku s výkladem.
Tunel je v Česku nejdelší. Další tři jsou v Praze, dosud nejdelší z nich na barrandovské trati měří 206 metrů. V dubnu se má v Brně začít jezdit druhým tunelem, který vznikl pod Wilsonovým lesem. Na někdejší tramvajové těleso se tam rozšiřuje silnice jako součást velkého městského okruhu. Tento tunel měří půl kilometru.
Tunel k bohunické nemocnici, kde se rozšíří přestupní terminál, výrazně zjednoduší a zrychlí cestu z centra do lokality, kde je kromě fakultní nemocnice také kampus Masarykovy univerzity, Moravský zemský archiv, nákupní centrum a kanceláře pro tisíce lidí. Měla zde stát také atletická hala, ale od její stavby zatím město upustilo.
(mac, čtk)
FOTO – ČTK/Monika Hlaváčová