Software v naftových vozech německé automobilky Volkswagen, který při určitých teplotách vypíná filtraci emisí, je nezákonný. Rozhodl o tom dnes Soudní dvůr Evropské unie. Otevřel tak cestu k odškodnění majitelů aut s tímto softwarem, uvedla agentura AFP. Automobilka Volkswagen nicméně uvedla, že rozhodnutí soudu potvrzuje její právní názor, podle kterého je software přípustný.
Soudní dvůr EU v tiskové zprávě sdělil, že software zaručuje splnění mezních hodnot stanovených na unijní úrovni pro emise oxidů dusíku jen tehdy, pohybuje-li se venkovní teplota mezi 15 a 33 stupni Celsia.
»Mimo toto teplotní okno klesá míra recirkulace výfukových plynů až na nulu, což vede k překročení mezních hodnot. Toto teplotní okno je výsledkem aktualizace softwaru předmětných vozidel provedené společností Volkswagen s cílem nahradit software, který je unijním právem zakázán,« uvedl soud.
Volkswagen nicméně reagoval, že teplotní okno v dotčených modelech začíná už od vnější teploty deset stupňů a že recirkulace výfukových plynů zůstává i při nižší teplotě stoprocentně aktivní. »Volkswagen se domnívá, že rozhodnutí Soudního dvora EU potvrzuje jeho právní názor. Podle kritérií stanovených v rozhodnutí zůstávají teplotní okna používaná ve vozech skupiny VW přípustná,« uvedla podle agentury Reuters firma.
Automobilka rovněž upozornila, že software motor chrání před riziky v podobě poškození či nehody. Podle Soudního dvora EU je nicméně software i v takovémto případě zakázaný, jestliže by měl za běžných podmínek provozu fungovat po většinu roku.
Soudní dvůr EU se záležitostí zabýval v důsledku toho, že někteří majitelé vozů značky VW s tímto softwarem se u rakouských soudů domáhají zrušení platnosti kupních smluv. Podle Soudního dvora EU by nyní měly rakouské soudy v konkrétních případech rozhodnout o přípustnosti softwaru, uvedl Reuters.
Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že zhruba do 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál již stál automobilku desítky miliard dolarů.
(čtk)