Do 16. ročníku soutěže Chutná Hezky. Jihočesky se přihlásilo 48 potravinářů a zemědělců, tedy stejně jako loni, se 132 produkty. Přibývá výrobků zaměřených na zdravou výživu. Ocenění se mohou přednostně dostat do některých prodejen.
První místa ve 12 kategoriích získaly dvě klobásy, bio tvaroh, tvaroh lipánek, chléb z žitného kvasu a pšeničné mouky, borůvkovotvarohový koláč, mrkvový dort, medovina, jablečný mošt, ostropestřecový olej, světlý soběslavský ležák a lipový med. Nejvíc, 37 výrobků, přihlásili producenti do sekce masných výrobků. »Ocenili jsme, že výrobci vzhledem k mnoha problémům v odvětví měli zájem se účastnit. Je to důkaz, že soutěž má pro ně smysl,« řekla ředitelka jihočeské agrární komory Hana Šťastná, která soutěž pořádá. Těší ji, že soutěží jak malí chovatelé koz, tak i největší česká mlékárna Madeta.
Výrobky nově přihlásilo 12 firem. Téměř stoprocentní nárůst zaznamenala komora v kategorii ostatní, kam spadají lahůdky a trendové potraviny. Objevily se i mnohé, vyrobené z netradičních surovin jako ručně lisované oleje z máku a ostropestřce, ocet z hlohu peřenoklaného nebo sušené maso z jihočeských kachen s pomerančem a medem. »Stále roste trend zdravé výživy i poptávka po poctivých výrobcích s krajovými recepturami. Soutěžila třeba nakládaná zelenina kimchi, džemy s rakytníkem. Velmi porotci chválili a udělili zvláštní cenu rybí šunce,« řekla ředitelka.
Na prvních místech skončily firmy Madeta, Zemědělské družstvo Bělčice, Maso uzeniny Písek, Farma Struhy na Písecku, Dačická pekárna, strakonické pekařství Galaxie, kaplické Kap Café, včelí farma Vostoupalovi z Táborska, společnost Sady sv. Prokopa z Týna nad Vltavou, lisovna olejů z Drahotěšic, Soběslavský pivovar a včelař Milan Čaloun z Vráže u Písku. Zvláštní cenu za rybí šunku dostala rodinná firma Tilapia z Táborska. Vítěze vyhlásili organizátoři při akci Krmitelka v Hluboké nad Vltavou, jež nabídla program pro děti, kuchařskou show, zemědělské stroje i hudbu.
Agrární komora pomáhá oceněným proniknout do partnerských obchodů. Díky soutěži se objeví třeba v Jednotě České Budějovice, která provozuje supermarkety Terno a prodejny Trefa. Komora podporuje výrobce i tím, že je zapojí do projektu Agroturistická mapa. »Máme příklady těch, kteří se díky soutěži dostali do tržních řetězců a dokáží se prosadit i vedle privátních značek. Bohužel v současné době až skoro hyperinflace se spotřebitelé začínají orientovat spíše na cenu, což je v neprospěch menších výrobců, kteří logicky nemohou cenově konkurovat,« řekla Šťastná.
Za 15 ročníků soutěže hodnotili komisaři 2164 výrobků, známku včetně letoška získalo 487 produktů. Cenu mohou získat jen potravina a nápoj vyrobené v jižních Čechách. Značka výrobci zůstává, pokud výrazně nezmění složení.
(zmk)