Na pražské železnici se dnes představil první vodíkový vlak pro osobní dopravu na světě Coradia iLint. Vlak s téměř nulovými emisemi bude pokračovat do dalších měst v zemi, pouť po Česku zakončí 25. května. Vlaky na vodíkový pohon jsou podle expertů jednou z ekologických variant budoucího provozu zejména na regionální železnici.
Coradia iLint vyjel ráno z depa v pražské Michli na hlavní nádraží. Na programu má dnes také předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a zpět. V dalších dnech bude v rámci tzv. Coradia iLint Railshow, pořádané výrobcem Alstom a Českými dráhami, pokračovat do dalších míst v Česku. Zastaví například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci, České Lípě a dalších městech v ČR. Jízdu po Česku vlak zakončí v Ústí nad Labem.
Souprava je prvním osobním vlakem na světě poháněným vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využívaný hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace. Vodík pro dopravu Coradia iLint dodá společnost Air Products, která pro vlak vyčlení mobilní vodíkovou čerpací stanici.
Legislativa a infrastruktura
Po české železnici by vodíkové vlaky mohly jezdit zhruba za pět let. Klíčové pro jejich širší využití budou zejména změny legislativy a rozvoj tuzemské infrastruktury. Náklady na ně by se přitom příliš nelišily od současných vlaků. Při prezentaci vodíkového vlaku to dnes řekli Coradia iLint šéf Výzkumného ústavu železničního (VUZ) Martin Bělčík a šéf výrobce vlaků Alstom Daniel Kurucz.
»Pokud v rámci Evropské unie uděláme kolem výroby a distribuce vodíku obrovskou byrokracii, tak tohle alternativní palivo zabijeme. Pokud ale k tomu přistoupíme střízlivě a budeme se na něj dívat jako bezemisní pohon, tak má opravdu budoucnost,« uvedl Bělčík.
Na nutnost změn v legislativě upozornil i místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus. Případné budoucí využití vodíkových vlaků bude záviset rovněž na jednání dopravců s úřady. Šéf státního dopravce Michal Krapinec už dříve upozornil, že v Česku nejsou elektrifikovány téměř dvě třetiny železničních tratí. Právě na nich by bylo možné vodíkové vlaky využívat, Krapinec proto chce hledat vhodnou alternativu k současným dieselovým vlakům. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) může být vodík alternativou pro náhradu konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace.
Další podmínkou je příprava infrastruktury. Šéf Správy železnic Jiří Svoboda zdůraznil, že je nutná spolupráce objednatelů dopravy, správce infrastruktury a dopravců. »Bez toho je to neproveditelné,« podotkl. Součástí infrastruktury by byly například plnicí stanice.
Náklady na výrobu vlaků na vodíkový pohon by se podle Kurucze mohly pohybovat v podobných relacích jako u elektrických souprav. Upozornil, že cena bude záležet na množství objednaných vlaků. Ceny samotného vodíku jsou podle něj nyní už téměř srovnatelné s naftou, při větším využití vodíku by v budoucnu mohly dál klesat.
Vodíkové vlaky od Alstomu jezdí od roku 2018 v několika evropských zemích. Podle firmy tvoří alternativu pro 46 procent hlavních tratí v EU, které nejsou elektrifikovány.
(jb, čtk)