Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a Driverama, loni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii a celkově prodala 98 134 vozů. Skupina měla měsíční prodeje nejvyšší v historii v deseti měsících loňského roku, vůbec nejvíce aut si zákazníci odvezli v srpnu, a to téměř devět tisíc. V České republice Skupina poprvé prodala přes padesát tisíc vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku. Společnost vidí za svým úspěchem zejména využití moderních technologií, digitalizaci společnosti a upevnění svého postavení na trhu jako největšího prodejce ve střední a východní Evropě.
»Za rekordní objemy prodeje vděčíme do značné míry našemu historickému rozhodnutí investovat do moderních technologií. Zejména pokud jde o integraci nástrojů pro automatizaci podnikání podpořených strojovým učením a generativní umělou inteligencí do našich procesů. Generativní umělou inteligenci, která je všeobecně dostupná teprve rok, jsme již úspěšně využili ve dvou oblastech – v marketingu a v posilování efektivity provozu našeho Zákaznického centra,« uvedla generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová. »Velké díky za náš nový prodejní rekord patří také zákazníkům a všem, více než třem tisícovkám našich zaměstnanců v pěti zemích, kde působíme,« dodala.
Společnosti se tak pozitivně vracejí dlouhodobé investice do technologií a automatizace, jejichž realizaci zahájila již před více než deseti lety. »Rok od roku jsme rozšiřovali spektrum našich modelů strojového učení a automatizovali zásadní aspekty našich obchodních operací. To zahrnuje celou řadu funkcí, včetně výkupu nejžádanějších vozidel, využívání nejlepších nákupních příležitostí, zavádění dynamické cenotvorby, předpovídání optimální alokace skladových vozů, realizace marketingových strategií zaměřených na data a řízení personalizovaných online interakcí, a komunikace s našimi zákazníky,« říká Topolová.
Společnost pro práci s datovými aplikacemi, které se staly klíčovým faktorem jejího obchodního úspěchu, založila elitní centrum excelence Resulmatic. »Resulmatic se věnuje vývoji, experimentování a nasazování špičkových technologií umělé inteligence a business intelligence. Z práce Resulmaticu profitují všechny naše značky ve všech zemích, kde působíme, a jejich služby nabízíme také třetím stranám. V investicích do této společnosti jsme připraveni pokračovat i v tomto roce. Věříme, že technologie a maximální využití dostupných dat bude rozhodovat o úspěchu v dalších letech. Naším cílem je také dále rozšířit využití generativní umělé inteligence tak, abychom si udrželi vedoucí postavení v oboru a úspěšně se orientovali v tržních trendech a konkurenci,« navazuje Topolová.
Stále větší podíl na prodejích vozů získává podnikatelská a firemní klientela. »V prosinci jsme prodali podnikatelům, živnostníkům a firmám dokonce 18 % aut. V roce 2024 to pro nás bude jeden z růstových segmentů, který budeme podporovat. Máme ekonomické řešení pro podnikatele, kteří musí čelit mnoha různým tlakům. V České republice máme jednu z největších nabídek užitkových vozů, manažerských vozů a automobilů s odpočtem DPH,« dodává Topolová.
Nejprodávanější značkou v české síti autocenter AAA AUTO je s 28 % Škoda, která si v roce 2023 meziročně polepšila díky oblibě jednotlivých modelů značky. Již dva roky po sobě první tři příčky nejprodávanějších aut patří škodovkám, konkrétně modelům Octavia (10 %), Fabia (7 %) a Superb (3,2 %). V loňském žebříčku deseti nejprodávanějších aut navíc pět míst patří právě Škodovkám. Na čtvrtém a pátém místě je pak s velkým odstupem Volkswagen s modely Passat a Golf. Češi dlouhodobě preferují právě koncernové vozy, které vnímají jako spolehlivé a díky rozšířené servisní síti jsou i dostupnější. I na Slovensku si prvenství drží škodovka s modely Octavia a Fabia. V Polsku vede pro Poláky tradiční Opel s modelem Astra, ale i zde se Škoda dostává do popředí s modelem Octavia.
TOP 10 nejprodávanějších aut v síti AAA AUTO a Mototechna v roce 2023:
Česká republika | Slovensko | Polsko | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Octavia |
3. | Škoda Superb | VW Passat | Ford Focus |
4. | VW Passat | VW Golf | Kia Sportage |
5. | VW Golf | Kia Ceed | VW Golf |
6. | Hyundai i30 | Škoda Superb | Renault Megane |
7. | Kia Ceed | Hyundai i30 | VW Passat |
8. | Ford Focus | Kia Sportage | Škoda Fabia |
9. | Škoda Kodiaq | Opel Astra | Dacia Duster |
10. | Škoda Karoq | Suzuki Vitara | Toyota Yaris |
Stejně jako o rok dříve, i v loňském roce byly nejprodávanějšími typy automobilů hatchbacky (27,5 %). Jen o pár desítek zaostaly na druhém místě kombíky (27,2 %). SUV se v ČR poslední tři roky drží na třetí pozici (22,6 %). Nejinak tomu je i u sousedních Slováků, kde je žebříček oblíbených karoserií ve stejném pořadí – hatchback (32,3 %), kombi (23,6 %) a SUV (22 %). Jinak tomu je ale v Polsku, kde se SUV (23,1 %) dostaly již za hatchbacky (37,6 %) a předběhly tak dlouhodobě oblíbené kombíky (18,1 %).
Nadpoloviční většina zákazníků skupiny AURES Holdings vloni preferovala benzínové vozy. Meziročně došlo k mírnému poklesu podílu, který byl způsoben příklonem k alternativním palivům. »Vyšší ceny paliv promítají zákazníci i do kritérií pro výběr vozu, proto meziročně opět vzrostl počet prodaných elektromobilů, a to vloni již na rekordních téměř pět set, čtyřnásobně více než o rok dříve. O čtyřicet osm procent pak meziročně vzrostly prodeje hybridů. Dieselové automobily se meziročně drží na dva a čtyřiceti procentním podílů z našich prodejů a stále tak jde o velmi oblíbený druh paliva,« doplnila Topolová. AURES Holdings se ale na rostoucí zájem v příštích letech připravuje a čistou mobilitu zahrnulo i do své ESG strategie do roku 2030. Nejoblíbenějšími elektromobily loňského roku byly vozy BMW i3, Tesla Model 3 a Škoda Citigo-e.
Moderní doba s sebou nese i rostoucí nároky na výbavu, proto také automatickou převodovku v automobilu vloni zvolilo 29,3 % českých, 27,1 % slovenských a 20,5 % polských zákazníků AAA AUTO a Mototechna. Meziročně naopak mírně poklesl zájem o náhon na všechna čtyři kola. V České republice si verzi 4×4 pořídilo 16,7 % zákazníků, na Slovensku 14,6 % a v Polsku 8,6 %. Muži tvořili 70 % kupujících ve všech zemích, kde AURES Holdings operuje. Nejoblíbenějšími barvami ojetin u Čechů a Slováků jsou stříbrno-šedá, bílá a černá, u Poláků černá, stříbrno-šedá a bílá.
(zmk)