Pražskému letišti i přes náborovou kampaň, kterou spustilo na začátku roku, stále schází několik desítek zaměstnanců. To může během nadcházejících dvou týdnů, kdy se očekává další zintenzivnění leteckého provozu, vést k průtahům při bezpečnostních kontrolách na letišti.
Problémy s nedostatkem zaměstnanců řeší i řada evropských letišť, kvůli čemuž na některých místech dopravci nabírají zpoždění případně i ruší spoje.
V současnosti je podle mluvčí Letiště Kláry Divíškové situace na Letišti Václava Havla Praha bezproblémová a žádné delší fronty se při kontrolách netvoří. »Nicméně čekáme velmi silné období, které nastane od příštího týdne a první týden o prázdninách, kdy se může projevit nedostatek zaměstnanců hlavně bezpečnostní kontroly,« upozornila.
Pražské letiště na začátku roku spustilo náborovou kampaň, v níž hledalo 200 zaměstnanců. Letiště potřebuje doplnit personál po propouštění během pandemie, kdy kvůli omezenému provozu letiště opustilo kolem 600 zaměstnanců. Dosud však letiště stále postrádá několik desítek pracovníků.
Nerovnoměrné vytížení
Aktuálně podle letiště potřeba personálu bezpečnostní kontroly přímo kopíruje nárůst počtu cestujících a počtu letů. »Situaci navíc komplikuje i to, že zátěž není rovnoměrně rozložena. V ročním úhrnu odbavíme zhruba šedesát procent cestujících ve srovnání se situací před covidem, ale ve vybraných špičkových časech se z hlediska vytíženosti již nyní pohybujeme na úrovni předcovidového provozu,« podotkla Divíšková.
I proto letiště už v minulých dnech upozornilo cestující, že je vhodné být na letišti už alespoň dvě a půl hodiny před odletem. Na Ruzyni si nyní vypomáhají formou brigád a zkrácených úvazků, u kterých je situace na trhu práce podle mluvčí příznivější. »Potřebujeme mít co nejvíce kolegů, kteří nám budou schopni pomoci vykrývat sezonní i denní špičky ve zkrácených směnách,« uvedla Divíšková.
Zaměstnanci potřebují ověření
Letiště podle ní i proto rovněž brigádníkům nabízí benefity, na které ve většině firem dosáhnou jen kmenoví zaměstnanci. Zároveň připomněla, že rychlejší nábor zaměstnanců komplikuje skutečnost, že letiště je hranicí státu, kdy se zaměstnanci často pohybují i v bezpečnostní zóně a k tomu potřebují získat ověření spolehlivosti u Úřadu pro civilní letectví. »To je proces, který trvá až měsíc. Do té doby se zaměstnanci školí,« dodala Divíšková.
Téměř plný stav naopak hlásí dceřiná společnost letiště Czech Airlines Handling, která má na starosti odbavení cestujících a letadel. Tam by tak podle letiště problémy nastat neměly.
Problémy s nedostatkem personálu mají po pandemii i další evropská letiště. Například londýnské letiště Heathrow v minulých dnech vyzvalo aerolinky, aby zrušily deset procent letů. Kvůli technickým problémům totiž nestíhá odbavovat zavazadla, což cestujícím způsobilo problémy už o víkendu. Problémy byly, i kvůli stávce zaměstnanců, také například v Belgii nebo Nizozemsku.
Pražské letiště Václava Havla v prvních pěti měsících roku odbavilo přes 3,12 milionu cestujících. Představuje to meziroční nárůst o 544 procent. Celkově by letiště mělo letos odbavit kolem 9,6 milionu cestujících. Před vypuknutím pandemie ovšem letiště odbavilo za rok 2019 více než 17,8 milionu pasažérů.
(jb, čtk)