Podpora státu pomohla k regeneraci brownfieldů, NKÚ přesto odhalil řadu nedostatků

Podpora státu ve výši 1,1 mld. Kč vedla v letech 2019 až 2023 k regeneraci 122 brownfieldů z celkem 979, které jsou ve výlučně veřejném vlastnictví. Přesto kontrola NKÚ zjistila řadu nedostatků jak na straně poskytovatelů dotace, kterými byly ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Státní fond podpory investic (SFPI), tak na straně příjemců. U více než jedné třetiny odhalili kontroloři nedostatky nasvědčující porušení rozpočtové kázně.

Ze zanedbaných a nevyužívaných nemovitostí o rozloze 27,4 ha se díky dotacím státu staly např. obecní úřad, denní stacionář pro seniory, hasičská zbrojnice, mateřská škola, komunitní centrum, multifunkční zařízení, park či zóna aktivního i pasivního odpočinku. Nicméně kontrola NKÚ zjistila řadu nedostatků. »U sedmi z devatenácti kontrolovaných projektů, tedy u více než jedné třetiny, odhalili kontroloři nedostatky nasvědčující porušení rozpočtové kázně, a to až do výše 32,5 mil. Kč. Šlo nejčastěji o chyby při zadávání veřejných zakázek a o nezpůsobilé výdaje,« uvedl NKÚ v tiskové zprávě.

Navzdory zjištěným nedostatkům úřad vyhodnotil kontrolované projekty a výdaje na ně jako účelné, s výjimkou jednoho. »V tomto případě příjemce dotaci ve výši téměř 23 mil. Kč vyčerpal, avšak plánovanou tělocvičnu s lezeckou stěnou, fitness, sociálním zařízením, bufetem aj. nevybudoval,« konstatoval NKÚ.

Nedostatečná kontrola

U ministerstva i fondu podpory investic odhalil NKÚ nedostatky hlavně v kontrolní činnosti. Ministerstvo podle něj v konečné fázi projektu často nekontrolovalo závěrečné vyhodnocení ani finanční vypořádání vyplacených dotací. SFPI u příjemce dotace neprováděl kontrolu v rozsahu stanoveném právním předpisem. 

Vzhledem k tomu, že MMR nestanovilo jednoznačně, za jakých podmínek mohou být výdaje vynaložené na území mimo registrovaný brownfield způsobilé, někteří příjemci dotace si postup chybně vykládali. »Jako způsobilé k proplacení pak uplatnili i výdaje za stavební práce na parcelách mimo území brownfieldu,« uvedli kontroloři.

Resortu také vytkli, že poskytlo dotaci i příjemci podpory, který v žádosti uvedl nepravdivé informace o tom, že objekt neleží v záplavovém území stoleté vody, ačkoliv se v takovém území nacházel. »Ministerstvo také uhradilo stavební práce, které nebyly v době fakturace provedeny – původně plánovanou zámkovou dlažbu totiž příjemce podpory v průběhu stavby nahradil žulovými kostkami, aniž by o tom ministerstvo informoval,« uvedli dále kontroloři.

Za nedostatek považuje NKÚ i to, že jediným sledovaným parametrem ze strany MMR i fondu byl počet uzavřených smluv, nikoli například velikost zrevitalizované plochy.

Brownfieldem se rozumí nemovitost – pozemek, areál, objekt – která je nedostatečně využívaná, zanedbaná a může být i kontaminovaná. Brownfieldy vznikají jako pozůstatky průmyslové, zemědělské, rezidenční, vojenské a jiné aktivity a nelze je vhodně a efektivně využívat, aniž by proběhl proces jejich regenerace nebo revitalizace. Celkem je v Národní databázi brownfieldů evidováno 4346 těchto nemovitostí v soukromém, veřejném i kombinovaném vlastnictví.

(jad)

Související články

1 KOMENTÁŘ

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy