Počet objednávek na dobírku v Česku meziročně klesl asi o 15 procent. On-line plateb kartou proti minulému roku naopak o desetinu přibylo, vyplývá z tiskové zprávy společnosti Upgates, která poskytuje řešení pro tvorbu a pronájem e-shopů. V příštím roce budou zákazníci častěji využívat odložené platby a poroste zájem o expresní doručení objednávek či udržitelné e-shopy, odhaduje firma.
Podle Richarda Kotrlíka, ředitele platební služby Skip Pay z portfolia ČSOB, náklady na dobírku rostou. V současné době na jejich úhradu padne marže z každého čtvrtého nákupu. Oblibě se platba na dobírku těší především u konzervativnějších zákazníků. »Dobírka přestane být postupně podporovaná u malých zásilek a bude přetrvávat hlavně u těch, jejichž cena se pohybuje v řádech vyšších tisíc nebo desetitisíc korun. A pravděpodobně postupně opět zdraží – klidně až na dvojnásobek,« řekl Kotrlík.
Jako alternativa se za dobírku nabízí odložená platba. Díky ní si mohou zákazníci objednané zboží nejprve vyzkoušet a zaplatit až později, nejčastěji do 14 dní. Podíl odložených nebo rozložených plateb se podle Kotrlíka pohybuje v řádech jednotek procent, v příštím roce by se ale měl zvýšit. »Pro každého obchodníka jejich podpora znamená v podstatě jediné – zvýšení šance na dokončení nákupu a zisk loajálnějších zákazníků,« dodal Kotrlík.
Čím dál tím více Čechů hradí zboží na internetu kartou, počet on-line plateb je meziročně o desetinu vyšší. Roste i zájem o jednorázové virtuální karty, které po zaplacení automaticky zaniknou a přispívají k bezpečnějšímu nakupování. Zneužití financí brání také virtuální účty, rychlá blokace karty a okamžitá změna PIN kódu. »Počet Čechů, kteří se setkali s pokusem o podvod, stoupá. Produkty určené kdysi především pro technologicky zdatné klienty se dnes začínají těšit masové oblibě.« řekl Kotrlík. Očekává, že v roce 2023 budou ve větší míře zaváděny tzv. vnořené platby, díky kterým může zákazník zaplatit přímo na webové stránce nebo v aplikaci, a nemusí tak přejít na jinou stránku.
Na popularitě by v příštím roce mělo získat také doručení objednávky do několika hodin. Už teď ho obchodníci nabízí především ve velkých městech a zákaznici si za něj často připlácí.
(čtk)