Smrt strojvedoucího a pět zraněných – stevardka a čtyři členové posádky posunovací lokomotivy. To je smutný účet za pondělní nehodou pendolina v Bohumíně na Karvinsku. Dva z pěti zraněných zůstávají v péči lékařů, zbylí tři opustil. Tři opustili nemocnici hned po ošetření. ČTK to potvrdili pracovníci nemocnic v Bohumíně, Karviné a Ostravě.
Do nemocnic v pondělí putovalo pět účastníků události, muži ve věku mezi 40 a 53 lety a čtyřiadvacetiletá žena. Všichni byli při vědomí a mimo přímé ohrožení života. Utrpěli lehká a středně těžká poranění – otřes mozku a poranění končetin.
Tři zranění, kteří byli ošetřeni na chirurgickém oddělení bohumínské nemocnice, už jsou doma. Nemocnici opustili hned po ambulantním ošetření. Dva lidé zůstávají v nemocnicích. Mluvčí ostravské městské nemocnice Andrea Vojkovská uvedla, že pacient se středně těžkým zraněním zůstává v nemocnici na pozorování. Podobně je na tom zraněný hospitalizovaný v Karviné. »Pacient u nás zůstává. Důvodem je sledování zdravotního stavu,« uvedla mluvčí nemocnice Karviná Ráj Věra Murínová.
Pokračuje odklízení pendolina
V Bohumíně pokračuje odklízení havarovaného pendolina. Už se podařilo odtáhnout do depa všechny vykolejené vozy. Nyní specialisté museji prověřit stav trati. Zatím proto není jasné, kdy se provoz na trati plně obnoví, řekl ČTK mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Nyní místem vlaky projíždějí v omezeném režimu. Místo poškozeného pendolina nasadí České dráhy náhradní soupravu InterJet.
Poškozenou tažnou lokomotivu odtáhla z místa speciální souprava už v pondělí. Po skončení prací experti vyhodnotí poškození výhybek. »Práce pokračují i nyní. Dopoledne se podařilo do depa odtáhnout jeden vykolejený vůz pendolina a pět dalších, které nebyly vykolejené. Později byl odtažen i poslední vykolejený vůz,« uvedl Gavenda. Dodal, že po prozkoumání stavu trati Správa železnic upřesní i způsobenou škodu. Ta se jen na trati odhaduje na deset milionů korun. Několik desítek milionů bude stát oprava pendolina a šest pak oprava posunovací lokomotivy.
»V současné době už nebudeme poskytovat průběžné informace. Ty zveřejníme až v naší závěrečné zprávě,« řekl dnes na dotaz ČTK šéf Drážní inspekce Jan Kučera. Dodal, že vyšetřování potrvá pravděpodobně do konce roku. Inspektoři musí vyslechnout svědky. Čekat se bude i na znalecké posudky, které například stanoví, zda měl vlak v pořádku brzdy.
Poškozený vlak nahradí jiná souprava. »Od 27. června do 5. července bude na těchto vlacích řazena mimořádně náhradní souprava InterJet místo jednotky pendolino,« uvedly České dráhy na svém webu. České dráhy vlastní sedm pendolin, šest z nich denně vypravují a sedmé prochází plánovanou údržbou. Při poškození některé ze souprav je nutné ji nahradit.
Škody na pendolinu jdou do desítek až stovek milionů korun
Hmotné škody na havarované soupravě pendolina jsou podle odhadů v řádech desítek až stovek milionů korun. Jak dlouho bude oprava vlaku trvat, zatím není jasné, v provozu by ho zatím v následujících dnech měla nahradit souprava InterJet. ČTK to sdělil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
»O případných opravách bude rozhodnuto až po přesném určení rozsahu škod,« uvedl mluvčí. V současnosti ještě pokračuje odstraňování následků nehod na místě. »Jednotka bude nejprve odtažena do depa v Bohumíně a pak budou následovat podrobné prohlídky a zjišťován rozsah poškození. Na to naváže popis opravných prací a budou stanoveny náklady na opravu,« popsal Kubát nebližší plán před opravami. Vyčíslení oprav podle něj může trvat i týdny.
Případnou opravu vlaku zřejmě budou muset dráhy zaplatit z vlastních zdrojů, havarijní pojištění na vlak totiž nemají. »České dráhy mají uzavřeno pojištění odpovědnosti provozovatele drážní dopravy, které pokrývá škody způsobené třetím osobám. Samostatné havarijní pojištění pro železniční kolejová vozidla uzavřeno nemáme,« doplnil Kubát.
Jak rozsáhlé opravy budou zapotřebí, tak zatím dráhy neví, stejně jako možnou délku opravy. Jednu velkou opravu pendolina už mají dráhy za sebou, šlo o vlak zničený po nehodě ve Studénce na Novojičínsku v červenci 2015. Souprava tehdy ve více než 140kilometrové rychlosti narazila do polského kamionu, který vjel na červenou na železniční přejezd a zůstal tam stát. Při srážce zemřeli tři lidé a desítky dalších se zranily. Oprava poničené soupravy za 210 milionů korun trvala více než dva a půl roku. Italská továrna Alstom tehdy musela řídicí vůz vyrobit z velké části znovu.
České dráhy mají ve svém vozovém parku sedm vlaků pendolino. Denně jich do provozu vypravují šest. »Jedna je aktuálně na plánované periodické obnově. Do doby, než se sedmá jednotka během července vrátí z plánované údržby, tak bude nutné jednu jednotku pendolino nahrazovat,« podotkl Kubát.
Dráhy pro následující dny chystají nasadit místo havarovaného vlaku soupravu InterJet. Deset pětivozových souprav dráhy začaly přebírat do svého vozového parku v závěru loňského roku a běžně je používají na linkách Praha-Plzeň-Cheb a Praha-Ústí nad Labem-Cheb. Dopravce InterJety označuje jako nejmodernější vlaky ve své flotile.
(mak, čtk)