Cestovní agentura Invia počítá s tím, že předprodeje letních zájezdů se na úroveň před pandemií koronaviru rychle nevrátí.
Takzvaná first minute nabídka před 20 lety, kdy Invia vznikla, v tuzemsku ještě neexistovala. Postupně se ale prodeje z prázdninových měsíců začaly přesouvat do zimních. V předkrizovém roce 2019 Invia zaznamenala stejné prodeje v lednu jako v červenci, což byla pro firmu vysněná meta. Pandemie ovšem pozitivní trend přerušila, řekl ředitel Invie pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Michal Tůma.
Na dovolenou dříve Češi vyráželi podle něj s ohledem na to, zda jim na ni zbyly peníze. Nákup zájezdů s předstihem proto považuje za známku pokročilosti trhu, protože lidé plánují a přesně vědí, co chtějí. Nejširší nabídku mají právě na začátku prodejů, mohou si tak splnit nejnáročnější požadavky, uvedl Tůma.
Protiepidemická omezení od nákupu v předstihu lidi odradila, přesto letošní prodeje byly podle Tůmy lepší, než s jakými agentura počítala. »Zákazníci se nám vrátili zhruba na úroveň jedné třetiny toho, co jsme prodali v lednu roku 2019. Je to špatný výsledek, ale mysleli jsme, že to bude horší,« řekl.
Někteří raději šetří na energie
Nejsilnějšími prodejními měsíci byly letos podle Tůmy květen a červen, stejný trend Invia sledovala už loni. Z důvodu pandemie se do nich přesunuly prodeje z ledna a února. Upozornil ale, že červenec letos není tak prodejně silný jako dříve, a to pravděpodobně kvůli obavám lidí z rostoucích cen energií či potravin.
Zájezdy si mnoho českých cestovatelů v současné době pořizuje na internetu. Invia prodává v ČR on-line 50 až 60 procent dovolených, v Německu je to 80 procent. Tůma ale nepředpokládá, že takového podílu dosáhne v tuzemsku. Český zákazník je podle něj náročnější a častěji vyžaduje osobní asistenci.
(jb, čtk)