Déšť, který postupně zasahuje území ČR, nepolevuje a jeho síla bude každou hodinu narůstat. Vláda dokonce varuje, že nás může čekat situace podobná roku 1997, kdy došlo k velkým povodním. V takové situaci je důležité myslet na ochranu svého majetku, zejména pak automobilu, který je v takových situacích enormně zranitelný. Může být vodou zaplaven nebo výrazně poškozen kroupami. Jak vůz před živly ochránit?
Povodně a záplavy
Pokud má majitel vozu možnost, jako ochranu před povodněmi je klíčové přesunout auto na vyvýšené místo mimo nízko položené oblasti, které jsou náchylné k zaplavení. Pokud přemístění není možné, lze využít protipovodňové bariéry, jako jsou pytle s pískem.
Pokud bylo vozidlo zaplaveno nebo poškozeno kroupami, je důležité jednat neprodleně. V případě záplavy rozhodně vozidlo nenastartovat, protože voda mohla poškodit elektroniku nebo motor. »Jakýkoli pokus o startování by mohl situaci ještě zhoršit. Ideální je zavolat asistenční službu, která poskytne rady ohledně dalšího postupu nebo auto dotáhnout do spolehlivého servisu. Je žádoucí také odpojit autobaterii a nenechat auto pod napětím,« uvádí Jáchym Knedlhans, podporovatel prodeje ojetých vozů z Direct auto.
Krupobití
Ještě aktuálnější problém pro řidiče představuje hrozící krupobití. Škody na automobilu mohou dosahovat až stovek tisíc korun, přičemž nejčastější opravy se pohybují v rozmezí 15 000 až 50 000 korun. Menší kroupy naopak nemusí nutně způsobit viditelné škody. Velké kroupy, letící rychlostí nad 150 km/h, mohou nejen zdeformovat karoserii , ale také například rozbít světlomety, skla a případně poškodit i interiér auta. Škody jsou v tomto případě rovněž značné.
Nejlepší ochranou proti tomuto přírodnímu živlu je zaparkovat vozidlo v garáži či pod přístřeškem. Pokud tato možnost není k dispozici, je vhodné zvážit investici do speciálních ochranných potahů (chcete-li plachet) proti krupobití. »Investice do plachty v řádech nízkých tisíců zachrání velké investice do opravy a zabrání znehodnocení vozu při následném prodeji,« podotýká Knedlhans.
Pokud majitel vozu takové plachty či potahy nevlastní, lze využít improvizované prostředky, jako jsou staré matrace, deky nebo dokonce nafukovací předměty, jako jsou například rafty. Tyto předměty mohou posloužit jako dočasná ochrana, která pomůže škody minimalizovat .
Po krupobití je nutné vozidlo zkontrolovat, zda nemá viditelné škody, jako jsou promáčkliny, prasklá okna nebo poškozené světlomety. V případě výraznějšího poškození doporučujeme nechat auto prohlédnout mechanikem, který posoudí rozsah škod a určí, zda je oprava možná. Zvláště u promáčklin, prasklých oken či poničeného těsnění je důležité jednat rychle, aby nedošlo k dalším škodám, jako je koroze nebo únik vody do interiéru. Nejde však pouze o estetickou stránku věci. Zákon totiž zakazuje jízdu s automobilem, jehož prasklina na čelním skle ve stírané ploše, tedy v dosahu stěračů, je širší než 2 centimetry. V takovém případě řidič může pouze nouzově dojet domů nebo do servisu. Porušení tohoto ustanovení může vést k pokutě a trestným bodům.
Zároveň je vhodné zkontrolovat, jak je vaše auto pojištěné. »Běžné povinné ručení nekryje škody způsobené povodněmi ani krupobitím. Majitelé automobilů by tak měli zvážit, zda je pro ně výhodné mít sjednané havarijní pojištění nebo odpovídající připojištění k povinnému ručení,« zakončuje Knedlhans.
(pr)
FOTO – archiv Direct auto