Lidé pobírající minimální mzdu by si mohli od příštího roku výrazně polepšit. Podle návrhu ministerstva práce by nejnižší výdělek mohl vzrůst o 2500 korun na 24 900 korun měsíčně. O rok později by se pak mohl přiblížit hranici 27 tisíc korun.
Navrhované částky vycházejí z nového systému pravidelné valorizace minimální mzdy. Ten stanovuje, že její výše se bude postupně zvyšovat až na 47 procent průměrné mzdy v roce 2029. Příští rok by měla odpovídat zhruba 44,6 procenta průměrné mzdy, v roce 2028 pak 45,8 procenta.
Konečnou výši minimální mzdy pro příští rok oznámí vláda nejpozději do konce září. Rozhodovat bude podle aktuální prognózy průměrné mzdy, kterou ministerstvo financí zveřejní na konci srpna.
Na minimální mzdu je v Česku odkázáno přibližně 181 tisíc zaměstnanců, což představuje necelých pět procent všech pracujících.
Vyšší minimální mzda se promítne také do zaručených platů ve veřejném sektoru. Ty se podle náročnosti práce pohybují ve čtyřech pásmech a příští rok by podle odhadů mohly činit od 24 900 až do 39 840 korun měsíčně. Ve firmách byly zaručené mzdy zrušeny už loni.
(pk)

