Dlouhodobý propad reálných příjmů většiny domácností se dál projevuje i v obchodech. Podle dnes zveřejněných údajů Českého statistického úřadu sice tržby maloobchodu v lednu stouply meziročně o 2,4 procenta, srovnávací základna ovšem byla hodně nízko – loni v lednu se totiž maloobchod propadl o 7,7 %. Proti předchozímu měsíci se pak tržby v lednu zvýšily o jedno procento.
Podle Jany Gotvaldové, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ, se na zvýšení maloobchodních tržeb podílel prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. »Tržby za potraviny zaznamenaly v lednu meziroční růst po dvaceti měsících poklesu,« poznamenala Gotvaldová s tím, že k růstu tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu.
Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly podle statistiků o čtyři procenta, za pohonné hmoty o 2,3 % a za potraviny o 0,4 %.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky se meziročně zvýšily o 14,5 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,9 % a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,8 %. Tržby naopak klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost (o 6,6 %), s oděvy a obuví (o 3,7 %) a s počítačovým a komunikačním zařízením (o 1,6 %). Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 1,1 %, naopak ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 5,7 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží tržby vzrostly o 22,4 %. Internetovým a zásilkovým obchodům pak tržby stouply o 13,2 %.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v lednu meziročně zvýšily o 3,3 %, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů vzrostly o 3,5 % a za opravy motorových vozidel stouply o 2,2 %. Meziměsíčně se tržby v motoristickém segmentu snížily o 0,2 %.
(ici)