Počet nově zaregistrovaných automobilů na LPG v Česku se během prvního pololetí meziročně zdvojnásobil na 1985 vozů. O téměř tři čtvrtiny se pak zvýšil zájem o přestavby na LPG, v některých servisech mají nyní plno až do října. Důvodem zvýšené poptávky je zdražení benzinu a nafty. Oznámili to dnes zástupci České asociace LPG.
Zkapalněný ropný plyn (LPG) byl letos podle nich po benzinu a naftě třetím nejčastěji registrovaným pohonem. S drobným odstupem následují elektromobily a plug-in hybridy. »Je prakticky jisté, že v nejbližších měsících dosáhne počet registrací nových LPG vozidel stejných hodnot jako za celý rok 2021 a rok 2022 výrazně předčí zatím rekordní loňský rok,« uvedl výkonný předseda České asociace LPG Ivan Indráček.
Celkem je v Česku registrováno zhruba 8,6 milionu vozidel všech kategorií. Celkový prodej nových osobních aut v ČR v prvním pololetí meziročně klesl o 12,3 procenta na 98 916 vozů. Důvodem poklesu byly přetrvávající problémy ve výrobě, v dodávkách komponent a logistice, vyplývá z dat Svazu dovozců automobilů.
Podle statistik ministerstva dopravy v prvním pololetí podstoupilo přestavbu na LPG nebo CNG 3795 vozů. Tento údaj nicméně zahrnuje jak celkový počet montáží, tak i demontáží. Podle odborníků se ale v současnosti přestavby CNG prakticky nedělají a podíl demontáží je letos asi 12 procent. »Lze konstatovat, že čistě přestaveb na LPG se v prvním pololetí uskutečnilo více než 3300,« uvedl technik strakonické společnosti Autogas – Centrum Evžen Procházka. V první půli loňského roku to bylo asi 1900 dodatečných přestaveb na LPG.
Síť stanic a příznivá cena
Výhoda LPG spočívá podle asociace mimo jiné v rozsáhlé síti čerpacích stanic. Odběrných míst je v Česku skoro 1000. Podle statistik ministerstva průmyslu a obchodu je v tuzemsku kolem 7600 čerpacích stanic, veřejně přístupných je asi 4000 z nich. Převážná většina z nich nabízí tradiční paliva, tedy benzin a naftu.
Asociace uvedla, že LPG není primárně závislé na Rusku a jeho cena tudíž není tak citlivá na geopolitickou situaci, jako je tomu třeba u zemního plynu. »Většinou stojí litr LPG přibližně polovinu toho, co stejné množství benzinu. V posledních týdnech, kdy stál benzin v průměru více než 47 Kč/l, se litr LPG svou průměrnou cenou stále držel pod hranicí 20 korun,« uvedl Indráček.
Za první pololetí bylo v EU registrováno 131 869 nových LPG automobilů, což je meziročně více než čtvrtinový růst. V prvním čtvrtletí přibylo nejvíc registrací nových LPG vozů v Německu (288 procent), ve Francii (77 procent) a ve Španělsku (42 procent), vyplývá z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).
(jb, čtk)