Dohody o budoucím nákupu 17 letounů L 410 NG kunovického výrobce Aircraft Industries ze skupiny Omnipol byly dnes podepsány v indonéské Jakartě na výstavě INDO Defence. Letadla nové generace výrobce dodá asijským společnostem WISE Air, Starwisata Air a Sulut Airways Indonesia.
Společnosti WISE Air a Starwisata Air jsou civilními provozovateli osobní vnitrostátní přepravy v Indonésii. Společnost Sulut Airways obsluhuje letadly území Papui-Nové Guineji. »Jednání o detailních podmínkách budoucích dodávek probíhají a budou dokončena v nejbližších týdnech,« uvedla vedoucí marketingu Aircraft Industries Denisa Zapletalová.
Letouny L 410 v regionu od roku 2017 provozuje společnost Susi Air. Na základě pozitivních zkušeností operátorů i letovým vlastnostem strojů projevili podle zástupců Aircraft Industries zájem o pořízení těchto letadel i další indonéští zákazníci. »Indonésie je pro nás významným zákazníkem a jsme rádi, že zástupci zmíněných společností vyjádřili svůj zájem o nákup letounů tohoto typu. L 410 jsou zde oblíbené, neboť vynikají svojí spolehlivostí, bezpečností a schopností provozu v extrémních klimatických podmínkách,« řekl prezident Omnipolu Jiří Podpěra.
Letoun L 410 NG představuje modernizovanou verzi stroje L 410. Zvládne zdolat téměř dvojnásobnou vzdálenost než starší verze bez nutnosti tankování. Uveze až 19 pasažérů, případně přes dvě tuny nákladu.
Letos na jaře koupila Aircraft Industries od jejího ruského majitele, firmy Ostov, skupina Omnipol. »Hlavním cílem akvizice byla záchrana společnosti před krachem a udržení výroby legendárních letounů. Společným budoucím zájmem je expandovat na další trhy a nacházet nové země pro uplatnění vysokých kvalit tohoto ryze českého produktu, což se skupině úspěšně daří,« uvedla Zapletalová.
Aircraft Industries je největším českým výrobcem civilní letecké techniky. Navazuje na více než osmdesátiletou tradici letecké výroby v Kunovicích. Hlavním produktem závodu jsou dvoumotorové turbovrtulové letouny řady L 410, kterých bylo vyrobeno a do celého světa dodáno více než 1200. Zákazníkům loni dodal 11 letadel, předloni to bylo 15 strojů. Zisk společnosti za rok 2021 činil zhruba 54 milionů korun, o rok dříve přesáhl 271 milionů korun.
Dopravních letounů L-410 se od roku 1969 vyrobilo přes 1200 kusů
• Celokovový hornoplošník L-410 NG, který je poháněný dvěma turbovrtulovými motory, navazuje na starší letoun L-410, známý jako Turbolet, vyvinutý v 60. letech minulého století ve společnosti Let Kunovice. Modernizovaná varianta s mírně pozměněným typovým označením se představila v červenci 2015, další tři roky pak trvaly potřebné certifikace.
• Oproti původní verzi dostal L-410 NG výkonnější a tišší motory, novou konstrukci křídla, které má integrální nádrže, na první pohled se liší také prodlouženým »nosem«, díky kterému unese o 500 kilogramů nákladu více. Zvýšil se maximální dolet, a to z 1500 na více než 2500 kilometrů.
• V posledních letech se firma Aircraft Industries soustředila především na Rusko, měla také ruského majitele. Její fungování ovlivnila nejen pandemie koronaviru, která měla podle vedení firmy obrovský dopad na poptávku po nových letounech, ale i válka na Ukrajině. Na jaře Aircraft Industries nakonec koupila od ruského majitele česká skupina Omnipol, novým vlastníkem se stala společnost OMPO Holding.
• Ohlášená dodávka 17 letounů L-410 NG do Indonésie a na Papuu-Novou Guineu je pro modernizovaný letoun prvním podobně velkým kontraktrm, většinu výroby v Kunovicích stále tvoří L-410 UVP-E20. Roční produkce se přitom v posledních letech pohybovala kolem deseti kusů.
• Dopravní a transportní letoun L-410 poprvé vzlétl 16. dubna 1969. Dosud se jich vyrobilo přes 1200 kusů. Je určen pro přepravu až 19 cestujících, nákladu nebo pro speciální mise na krátké a střední vzdálenosti. Od samého začátku byl spojen s Ruskem, respektive Sovětským svazem, právě požadavkům společnosti Aeroflot se totiž jeho konstruktéři před půlstoletím snažili vyhovět.
• Ve své době byl L-410 jediným letadlem zahraniční výroby a vývoje, které Aeroflot používal. A to zejména díky jeho schopnosti vzletu a přistání na krátké, nezpevněné ploše a dobrým výkonům ve vysokých nadmořských výškách i při extrémních teplotách. Kromě SSSR se letouny dodávaly i do spřátelených zemí Asie, Afriky či Jižní Ameriky.
– V současnosti lze na stroj L-410 narazit takřka po celém světě, několik desítek jich létá v Evropě. V minulosti se používaly také na vnitrostátních linkách v Československu (například v červnu 1972 se jeden z nich stal terčem únosu, při němž zahynul kapitán a který byl předlohou dílu Mimikry ze seriálu Třicet případů majora Zemana). Z letounu L-410 vycházel i větší typ L-610, který ale vznikl jen v několika prototypech.
(jb, čtk)