Jindřichohradecké úzkokolejky v dnešní době patří především k technickým památkám a hojně navštěvovaným turistickým zajímavostem jižních Čech. Zážitkovou jízdu historickou lokálkou po trati s rozchodem kolejnic 76 centimetrů nabízí na dvou trasách vedoucích z Jindřichova Hradce. Nyní však firmě Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která úzkokolejky provozuje, 2. října vyprší platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Firma, která na sebe podala insolvenční návrh, nasadí od pondělí 3. října na trase místo vlaků autobusy.
Úzkokolejky fungují již od konce 19. století, a na té starší trati Jindřichův Hradec – Nová Bystřice dlouhé 33 kilometrů, byl provoz slavnostně zahájen 31. října 1897. O stavbě místní dráhy do Jindřichova Hradce začala uvažovat městská rada Nové Bystřice již v roce 1887. Koncesi k provozování dráhy udělil novobystřickému okresnímu výboru císař František-Josef I. v roce 1894 a se stavbou trati se započalo o dva roky později. Celkové náklady na stavbu a zařízení trati tehdy převýšily 2,3 milionu korun.
V té době vlak dosahoval rychlosti 25 kilometrů v hodině, což byla nejvyšší povolená rychlost na většině místních drah Rakouska-Uherska. Pravidelný provoz na trati vedoucí Českou Kanadou byl zahájen o den později, denně zde jezdily dva páry smíšených vlaků, které trasu mezi Novou Bystřicí a Jindřichovým Hradcem zvládly za více než dvě hodiny.
Druhá úzkorozchodná trať byla zřízena z Jindřichova Hradce na sever – přes Kamenici nad Lipou do Obrataně. Vlaky se po úzkokolejce dlouhé 46 kilometrů vydaly poprvé na Vánoce 1906. V roce 1925 byly obě dráhy zestátněny.
Na obou tratích fungovala po druhé světové válce osobní i nákladní doprava, na té novobystřické však osobní doprava postupem času upadala. Trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice byla již v roce 1993 určena k privatizaci. V lednu 1997 České dráhy (ČD) na trati zastavily provoz. Dráhu si poté pronajala akciová společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která od července 1997 zahájila každodenní provoz osobních vlaků. Poprvé od roku 1948 se tak soukromá společnost stala provozovatelem veřejné železnice. V únoru 1998 se obě úzkokolejky vedoucí z Jindřichova Hradce staly prvními privatizovanými železničními tratěmi v ČR, když je JHMD odkoupily za symbolickou jednu korunu.
Na vlakových výletech Českou Kanadou je turistům kromě nostalgických jízd s občerstvením k dispozici také ubytování v apartmánech na nádražích Střížovice, Hůrky, Albeř, Kunžak-Lomy a Nová Bystřice. Trať má 12 zastávek, na jedné z nich, lesní zastávce v Kaprouně, byl údajně vyhozen z vlaku český génius Jára Cimrman. Událost na místě připomíná betonový odlitek Cimrmanova těla.
Úzkorozchodná trať do Obrataně má 19 zastávek a na rozdíl od své sesterské trati do Nové Bystřice slouží hlavně pravidelné dopravě obyvatel. Vlaky zde dosahují maximální rychlosti 50 kilometrů v hodině.
Mezi nasazované parní vlaky, které na trať vyjíždí od května do září, patří lokomotiva U 47.001 zvaná Malletka z roku 1907, U 37.002 z roku 1898, nebo rumunská parní lokomotiva U 46.001 z roku 1958. K úzkorozchodným motorovým vlakům, které jezdí celý rok, patří modernizované vozy řady M27. Vozy kulatými okny připomínají ponorku a vysloužily si tak přezdívku Nautilus nebo Hašišbedna.
JHMD je vlastníkem železniční dopravy na 80 kilometrech úzkokolejných tratí Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec – Obrataň. Vlastní tři parní lokomotivy, tři motorové, osm osobních vozů a jeden nákladní. Firma zaměstnává okolo 80 lidí. Vlaky v minulých letech ročně přepravily zhruba 400 000 cestujících.
JHMD zřídily v železniční stanici Nová Bystřice Regionální muzeum úzkokolejné dráhy. Představuje se zde historie JHMD a drážní dopravy. Nechybí zde ani historické exponáty vážící se k úzkokolejné dopravě.
(mac, čtk)
FOTO – ČTK/František Hešík, Zdeněk Fiamoli, Petr Švancara, Pavlíček Luboš a Petr Lemberk