Jan Vondráček nahradí Dagmar Hazdrovou, získal 124 316 hlasů z 200 013

Názvy zastávek a další informace pro cestující v autobusech a tramvajích v pražské integrované dopravě (PID) bude na městských a příměstských linkách nově hlásit herec a dabér Jan Vondráček. Nahradí dosavadní hlas MHD Dagmar Hazdrovou. V anketě dopravního podniku (DPP) Vondráčka vybrali cestující, hlasovalo 200 013 lidí a Vondráček získal 124 316 hlasů.

Novinářům dnes nový hlas MHD představil primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) a zástupci DPP a organizace Ropid, která plánuje pražskou MHD. Pro tramvaje a autobusy v PID je potřeba 7793 provozních nahrávek typu změny trasy nebo tarifního pásma a dalších 13 042 s názvy zastávek, z nichž je 3562 na území Prahy, zbytek ve středních Čechách. V MHD do 50. let 20. století názvy zastávek hlášeny nebyly.

Vondráček v nadsázce řekl, že si připadá jak po prezidentské volbě. »Akorát já nemusel objíždět republiku v karavanu. Chci poděkovat všem, kteří mě volili a za tu příležitost, kterou jsem dostal. Ti, co mě nevolili, ale nemají sklapnout, pokusím se být dobrým hlasem pro všechny,« řekl. Svou novou roli následně přirovnal k polidšťování strojů. »Ten stroj (autobus a tramvaj) má dva lidské aspekty, řidiče a pak je to hlas, který řekne, na kterou stanici dorazil,« dodal.

Podnik s Vondráčkem podepíše v příštím týdnu smlouvu a v srpnu začne herec natáčet první nahrávky, a to jak názvy stanic, tak provozní hlášení. Na podzim se pak nahrávky objeví v tramvajích. Do konce letošního roku bude Vondráček namlouvat názvy autobusových zastávek, které se pak v provozu objeví v příštím roce.

Nový hlas do městské dopravy vybírali cestující ze čtyř nahrávek. Čtveřici hlasů mohli slyšet přímo v autobusech a tramvajích. Předvýběr udělala porota, ve které byli nejen zástupci DPP a magistrátu, ale také odborníci, například fonetik. V anketě hlasovalo 200 013 lidí. Vondráček získal 124 316 hlasů.

Hlášení stanic původně v MHD vůbec nebylo. První pokusy začaly až v 50. letech 20. století, kdy je do mikrofonu hlásil řidič. »První větší zlom byl v roce 1974, kdy jsme otevřeli první linku metra a kde byly nasazeny první vlakové rozhlasy,« řekl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. První kazetové přehrávače se pak v tramvajích objevily v roce 1987. O rok později zahájil DPP první pokusy s digitálními hlásiči, v roce 1995 byl první celoplošně zaveden v metru. V autobusech a tramvajích se objevily v roce 1996.

Poslední čtvrtstoletí byla hlasem autobusů a tramvají Dagmar Hazdrová, která provozní hlášení a názvy zastávek pražské MHD nahrává od roku 1996. Její hlas mohli cestující slyšet i v jiných městech. S nahráváním se ale před časem rozhodla skončit. Letos v březnu se stala čestnou občankou Prahy.

Svůj hlas má i každá ze tří linek pražského metra. Na lince A hlásí názvy stanic a další pokyny Světlana Lavičková, na lince B zní hlas zesnulé Evy Jurinové, hlášení na lince C namluvil Tomáš Černý. Letos zahájil dopravní podnik stavbu nové linky D, která má vést z Pankráce do Písnice.

(zmk)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy