V Národním parku České Švýcarsko se hasiči připravují na noční obranu. Chladí stěny skal na pravém břehu říčky Kamenice v Hřensku. V horních částech národního parku vytváří brázdy, které zaplňují vodou tak, aby fronta požáru nemohla přes tuto hranici postoupit. Dvojice italských letadel, která pomáhají s hašením požáru, se v pátek vrátí do Itálie.
Požár se dál nešíří, pod kontrolou ani po pěti dnech není. Letecká technika ukončila svůj dnešní provoz s příchodem tmy. Ochrana se soustředí na místa, která se neevakuovala. »Chráníme také komunikace, po kterých projíždí hasičská technika, aby na ně nespadly stromy,« uvedl mluvčí krajských hasičů Milan Rudolf. Velkou pomocí byla dnes letadla. Vrtulníky v Českém Švýcarsku hasí oblast nad obcí Kamenická stráň, letadla Canadair z Itálie shazují vodu nad Hlubokým dolem. Armáda dnes nasadila k hašení třetí, silnější vrtulník. Kromě armádních strojů se do hašení požáru v národním parku zapojilo dalších pět vrtulníků. Dva poskytla policie, jeden firma Czechoslovak Group a po jednom Polsko a Slovensko.
Ohnisko u Kamenické stráně se dostalo přes řeku Kamenici. Hasiči zřídili další čerpací stanoviště v obci Jetřichovice, aby se voda dopravovala ke Kamenické stráni také z druhé strany. Německo dopoledne poskytlo velkokapacitní cisterny, každou o objemu 10 000 litrů a s dostřikem 60 metrů. Stroje jsou na seřadišti v Mezní Louce. U výletní restaurace Sokolí hnízdo v blízkosti Pravčické brány budou hasiči bránit tomu, aby se plameny dostaly za hranice, tedy do Německa.
Požár v parku zasáhl rozlohu zhruba 1200 hektarů. Na místě je zhruba 450 až 500 hasičů.
Hledá se náhrada
Důvodem návratu jsou požáry na Apeninském poloostrově, do jejichž hašení se letadla musí zapojit. ČTK to řekl ředitel hasičského záchranného sboru Vladimír Vlček. Letouny Canadair CL-415 se do hašení požáru v okolí Hřenska naplno zapojily dnes. Rozhodnutí o návratu letadel do Itálie bylo podle Vlčka neočekávané. Hasiči podle něj nyní hledají alternativy k italským hasičským strojům.
Letadla Canadair jsou schopná pojmout až 6000 litrů vody, kterou nabírají přímo za letu. Podle středečního vyjádření ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) mělo jejich nasazení představovat průlom v boji s požárem, který v Českém Švýcarsku od neděle zasáhl plochu kolem 1200 hektarů.
Přitom v září roku 1998 se uskutečnil první let unikátního stroje Berijev Be-200 Altair, který je schopný operovat z pevných ploch, ale i z vodní hladiny a je určený pro přepravu cestujících, nákladu, či ho lze využít jako transportní letoun záchranné služby, USAR týmů a v neposlední řadě pro hašení lesních požárů.
O rok později následoval první vzlet z vodní hladiny a to na základně hydroplánů Gelendžika u Azovského moře. První nabrání vody se uskutečnilo na jaře 2000 a v témže roce ustanovil 24 světových rekordů v kategorii hydroplánů – např. vystoupil do 9000 m s nákladem pět tun za 12 minut. O tento letoun projevilo zájem francouzské ministerstvo vnitra, Jižní Korea, Izrael, Řecko a na domácí ruské scéně kromě armády také ministerstvo pro mimořádné události. Od svého prvního představení coby vodní bombardér zasahovaly letouny Be-200 u mnoha rozsáhlých požárů lesních porostů na území celé Evropy.
Výběr pomoci, které poskytují vybrané země České republice v boji proti požáru v Národním parku České Švýcarsko (řazeno abecedně podle zemí):
Itálie – Do požářiště shazují vodu mimo jiné dva letouny Canadair z Itálie, které dorazily do Česka ve středu a které pojmou přes 6000 litrů vody. Čerpají ji z jezera Milada nedaleko Ústí nad Labem. Jezero Milada je vzdálené od Českého Švýcarska asi 30 kilometrů. Koupání i další aktivity v jezeře jsou ode dneška zakázány do odvolání. Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair cíleně k hašení požárů. Nejde tak o přestavbu běžného typu letadla. Konstruktéři canadairy navrhli jako létající čluny s křídlem na vrchu trupu a zatahovacím kolovým podvozkem. Letadla tak mohou startovat z vodní hladiny i pozemních letišť a nabírat vodu za letu.
Německo – Požár v Národním parku Saském Švýcarsku, kam se rozšířil z Česka, hasí devět německých vrtulníků, rozsah zasaženého území je oproti Česku asi čtvrtinový. Na briefingu v Hřensku to dnes řekl saský ministr vnitra Armin Schuster. Pokud by se situace zhoršila, je podle něj možné, že bude Německo muset požádat o mezinárodní pomoc. Saský ministr dodal, že je možné, že budou německé síly nasazeny i v České republice.
Polsko – K požáru do Českého Švýcarska dorazil v úterý polský vrtulník. Šéf polských hasičů Andrzej Bartkowiak uvedl, že v Česku pomáhá s hašením vrtulník Blackhawk s tzv. bambi vakem pro hašení za letu, který je schopný nést až 3000 litrů vody.
Slovensko – Slovensko pošle na pomoc s hašením požáru jeden vrtulník UH-60M Blackhawk, jenž je vybaven hasicím modulem, s 30 vojáky. Dnes o tom rozhodla na mimořádném zasedání slovenská vláda. Česko kvůli požáru už dříve požádalo Bratislavu o půjčení hasicích vrtulníků, které nedávno pomáhaly hasit požáry ve Slovinsku. Český ministr vnitra Vít Rakušan tento týden řekl, že slovenské stroje musí projít po misi ve Slovinsku nejprve rychlou údržbou před tím, než budou být moci opět nasazeny do akce. S hašením požáru v Českém Švýcarsku už pomáhá slovenský stroj Mi-8 s bambi vakem na vodu o objemu 2000 litrů, a to i s posádkou.
(zmk)