Zboží či služby v posledním roce zdražilo podle průzkumu společnosti Upgates 28 procent internetových prodejců o deset až 20 procent, zhruba 55 procent e-shopů zvýšilo ceny o pět až deset procent. Důvodem byl převážně růst vstupních nákladů.
Firma Upgates, která poskytuje řešení pro tvorbu a pronájem e-shopů, v dalších měsících očekává už spíše mírnější zdražování. Řekl to obchodní ředitel společnosti Martin Pech.
Až dojdou zásoby…
Plošně podle průzkumu upravila ceny asi třetina on-line prodejců, zhruba polovina zdražila pouze vybrané zboží. Některým e-shopům se podle Pecha podařilo ceny udržet nebo je zvýšit jen minimálně díky včasnému předzásobení. »Jakmile tyto zásoby dojdou, může dojít ke skokovějšímu zdražení. E-shopy, které se nepředzásobily a nakupují průběžně už snad mají hlavní část zdražování za sebou,« uvedl. Dodal, že mohou existovat výjimky jako například u krbů, o které je nyní enormní zájem. Obecně se růst cen v důsledku vysoké inflace podle něj nejvíce v posledních měsících týkal stavebnictví či topení.
V kurzu je sezónní zboží
Po dvou letech výrazně ovlivněných omezeními ve spojitosti s pandemií koronaviru e-shopy podle Upgates nyní evidují vysoký zájem o sezonní zboží jako je vybavení na kempování, plavky či letní módní doplňky. Pech uvedl, že poptávka je meziročně vyšší o přibližně 40 procent. Přičítá to návratu k cestování. »Letní radovánky nás ale tento rok stojí více peněz, jelikož průměrná hodnota objednávky sezonního zboží či služeb se zvýšila přibližně o 15 procent,« řekl.
Zatímco prodeje sezonního zboží meziročně vzrostly, počet objednávek zážitků, pobytů a rekreačních poukazů je podobný jako loni, vyplývá z dat Upgates. Tržby v této kategorii jsou ve srovnání s loňskem ale až o pětinu vyšší. Částečně měla podle Pecha vliv inflace, do jisté míry působilo i oživení cestovního ruchu.
Průzkum Upgates provedla v červnu mezi zhruba 100 e-shopů. Společnost od svého vzniku v roce 2009 založila přes 12 000 on-line obchodů.
(jb, čtk)