Drážní úřad za první pololetí letošního roku rozhodl o odstranění 35 železničních přejezdů. Je to stejné množství jako za celý rok 2019 a několikanásobek roků 2020 a 2021. Úřad to dnes uvedl v tiskové zprávě. V České republice bylo ke konci června podle údajů Správy železnic 7697 přejezdů, což je o 60 méně než před rokem.
Samotné odstranění přejezdů mají následně na starosti provozovatelé dráhy, kteří o zrušení požádali.
Z celkového počtu je 2173 přejezdů umístěno na silnicích I., II. a III. tříd. Ostatní přejezdy se nacházejí na místních a účelových komunikacích.
»Stále platí, že nejbezpečnější je takový přejezd, který neexistuje. Železniční přejezdy se v uplynulém pololetí dařilo ve větší míře odstraňovat na kříženích s místními a účelovými komunikacemi. Počet odstraněných přejezdů roste také díky modernizaci tratí. Jen v rámci modernizace čtvrtého železničního koridoru bylo zrušeno sedm přejezdů,« uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
V rámci modernizace tratí jsou přejezdy zpravidla nahrazovány nadjezdy či podjezdy. Letos byly odstraněny i přejezdy v místech, kde docházelo ke křížení dráhy například s lesními nebo polními cestami nebo jinými nevyužívanými komunikacemi. Takové přejezdy vlaky zpomalují, jelikož strojvedoucí je zde povinen snížit rychlost a dát zvukovou výstrahu.
Nehod na přejezdech neubývá
Za první pololetí letošního roku došlo na železničních přejezdech k 80 nehodám, při kterých bylo usmrceno 12 osob a 36 osob se zranilo. Za stejné období loňského roku to bylo 79 střetů, při kterých přišlo o život 16 osob a 30 bylo zraněno.
I když se zvyšuje úroveň zabezpečení přejezdů, nehod neubývá. Příčiny jsou podle úřadu v naprosté většině na straně účastníků silničního provozu. Řidiči často nerespektují zabezpečovací zařízení. Většina nehod na přejezdech je způsobena právě ignorováním zabezpečovacího zařízení, hazardem nebo nepozorností, dodal úřad.
(jb, čtk)