Motoristům dnes končí povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Podle Besip by však řidiči neměli přezutí na letní gumy, které mají jiné vlastnosti než ty zimní, zbytečně uspěchat. Stále totiž přetrvává riziko mrazů, které by mohly motoristy na silnicích překvapit. Vhodná doba pro přechod na letní pneumatiky je podle expertů v případě dlouhodobých teplot nad sedm stupňů. V takovém případě by zase řidiči neměli otálet s přezutím auta. Dnes o tom informoval Besip.
V České republice musí řidiči ze zákona používat na autě zimní pneumatiky v době od 1. listopadu do 31. března, a to v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. Použití zimních pneumatik v některých úsecích za jakýchkoliv podmínek pak nařizuje také dopravní značení.
»Zákonná povinnost k zimním pneumatikám sice končí dnešním dnem, ale je důležité si uvědomit, že vzhledem k aktuálním podmínkám a předpovědi počasí na nadcházející dny stále na většině míst musí řidiči počítat spíše se zimními podmínkami. Tedy sněhem, námrazou a teplotami pouze pár stupňů nad nulou, zejména po ránu. Při takových podmínkách je rozhodně žádoucí mít zimní pneumatiky na autě stále obuté,« uvedl vedoucí Besip Tomáš Neřold.
Vhodný čas pro přezutí pneumatik ze zimních na letní jsou podle Besip při počasí, kdy se teploty drží trvale nad sedm stupňů. Zároveň by však řidiči neměli přezutí odkládat až do období velkého tepla. Letní pneumatiky totiž Besip mají při vyšších teplotách lepší přilnavost než zimní.
Autoservisy vesměs hlásí nástup standardní jarní sezony. »Zatím evidujeme zájem podobný jako minulý rok. Na tohle období máme termíny na 14 dní dopředu plné, v Praze je zájem dost velký. Muselo by teď asi hodně sněžit, aby nám to zpozdilo nástup třeba o dva týdny,« řekl ČTK vedoucí servisu Škoda Auto Jarov Tomáš Procházka. Jako klasickou jarní sezonu popisují konec března i v Pneu Procházka. Naopak v Autoservisu Garant vnímají menší zájem o výměnu pneumatik. »Sezona nepřišla, kvůli počasí. Dokonce ani zákazníci, co u nás mají uskladněné pneumatiky přes zimu, ještě nepřezouvají. Až vysvitne sluníčko, tak se nám telefon nezastaví,« popsal situaci servisní technik Ondřej Janeček.
Oslovení zástupci autoservisů a pneuservisů také uvedli, že byli nuceni službu výměny pneumatik proti minulému roku zdražit, a to kvůli cenám energií. »Mírně jsme museli zdražit kvůli energiím, zhruba o deset procent,« řekl Procházka.
Besip rovněž apeluje na kvalitu použitých pneumatik. Od zimních se letní gumy liší strukturou, složením gumy a dezénem běhounu. Letní pneumatiky u všech vozidel musí mít minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru. Výjimku mají pouze skútry a mopedy s přípustnou hloubkou jednoho milimetru.
Podle údajů serveru Pneumatiky.cz ze závěru loňského roku zimní a celoroční pneumatiky loni zdražily meziročně v průměru o 13 procent. Ceny zvýšily i pneuservisy, a to přibližně o desetinu. Důvodem zdražování jsou vyšší výrobní náklady i růst cen energií.
(čtk)