Jedna žena v IT na 10 mužů? Propastný rozdíl, který na školách i ve firmách trvá přes 20 let, nyní začíná měnit generace Z. Děti narozené v novém tisíciletí zahodily stereotypní předsudky, že »holky nemají pro studium IT vlohy«, a pomalu posouvají statistiky ve prospěch IT žen.
Na Soukromé střední škole výpočetní techniky (SSŠVT) na pražském Proseku studovalo od jejího vzniku v roce 1994 konstantně kolem pěti až deseti procent dívek. V praxi to znamenalo, že v každé třídě byla jedna až dvě slečny. Letos bylo do prvních ročníků přijato 11 dívek a 89 chlapců. »Převaha chlapců na naší škole byla vždy markantní a naše snahy přilákat ke studiu také dívky se dlouhé roky míjely účinkem. Letos jsme ale viděli, že podíl dívek mezi uchazeči stoupl, a to se okamžitě promítlo do ‚rekordního‘ počtu přijatých studentek. Obecně se v České republice ICT odbornice potýkají s až desetinásobnou převahou mužů. Na vině však nejsou schopnosti žen jako spíš trvající předsudky společnosti, že jsou ICT profese víc vhodné pro chlapce. Je to neopodstatněné, v mnoha případech dívky logickým a strategickým myšlením chlapce předčí,« řekl ředitel SSŠVT Martin Vodička.
Rozšířený mýtus o »mužském« povolání posilují další stereotypní představy o ryze mužských dovednostech – analytické myšlení, flexibilita nebo matematické schopnosti. »Práce IT specialistů ale vyžaduje také trpělivost, týmovou spolupráci, komunikativnost a empatii – tedy vlastnosti obvykle připisované ženám. V praxi se velmi oceňuje samostatnost, organizovanost a disciplína, aby byl IT odborník schopen nalézt vlastní cestu k řešení problému a precizně ji naplnil. Takovou schopnost někdy postrádají i nejlepší ajťáci, zatímco dívky ji mívají už od mládí přirozeně v sobě,« připomněl ředitel IT školy.
»Na druhou stranu, když už se dívka ke studiu IT rozhodne, je na převahu chlapců – mužů připravená a máloco ji rozhodí i později na podobně obsazeném pracovišti,« míní Vodička. Z jeho zkušeností tíhne většina studentek k programování, které je velmi žádaným oborem a kde vyniká jejich logické myšlení. Stejně tak jsou ale dívky schopné ve správě počítačových sítí nebo v grafice.
Podle údajů Eurostatu zaujímali v roce 2021 odborníci na ICT v ČR 2,2 procenta zaměstnané populace, což je stejné číslo jako průměr EU. Ženy mezi ICT specialisty ale tvoří jen 12 procent a v tom je ČR na úplném chvostu Evropy, daleko za průměrnými 19 procenty. »Ještě do roku 2005 byl podíl žen v ICT profesích v ČR vyšší, ale později se propadl. Důvodem bylo, že ženy v začátcích rozvoje informačních technologií zastávaly více nekvalifikovaných pozic, které s dalším rozmachem technologií zanikly a tím kleslo i procento žen v ICT. Ve skutečnosti je nízké zastoupení žen v ICT oborech dlouhodobý stav a drží se téměř neměnně kolem 10 až 12 procent. Nyní však nastupují studenti, kteří to mohou změnit,« uvedl Vodička směrem ke generaci Z, tedy dětí narozených do on-line světa v rozmezí let 1995 až 2010.
ICT odborníci v ČR mezi lety 2005-2020 (v tisících)
2005 | 2010 | 2015 | 2020 | |
ICT odborníci celkem | 78,7 | 121,6 | 155,1 | 219,8 |
muži | 66,1 | 108,7 | 140,4 | 199,0 |
ženy | 12,6 (16 %) | 12,9 (10,6 %) | 14,7 (9,5 %) | 20,8 (9,5 %) |
Zdroj: ČSÚ, Digitální ekonomika v číslech
Odpovídají tomu také statistiky počtu studentů ICT oborů na vysokých školách v ČR. Zatímco na počátku tisíciletí převažovali chlapci nad dívkami víc než sedminásobně, loni už připadlo na jednu studentku ICT oboru »jen« 4,5 studenta.
Studentky ICT oborů na vysokých školách v ČR do r. 2005
studenti ICT | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 | 2021 | 2022 |
celkem | 16 945 | 25 709 | 21 480 | 21 647 | 22 440 | 23 488 |
z toho ženy | 2031 (12 %) | 2960 (11,5 %) | 3095 (14,4 %) | 3706 (17,1 %) | 3884 (17,3 %) | 4173 (17,8 %) |
Zdroj: ČSÚ, ICT studenti a absolventi v ČR
Nedostatek studentek a absolventek ICT se logicky promítá i na pracovní trh. ICT odbornice bývají pro svoje kvality ve firmách velmi žádané. Tzv. soft-skills jsou v pracovních kolektivech stejně důležité jako technologické znalosti, a právě v těch ženy často dominují. »Do ryze mužských týmů v technických firmách mohou ženy vnést jiný pohled na věc a kreativitu. Ve vývoji aplikací uplatňují schopnost vcítit se do pocitu uživatele, zaměstnavateli je ceněná jejich vstřícná komunikace a sociální cítění nebo cit pro detail. Firmy pak mohou ajťačkám na oplátku nabídnout volnější pracovní závazky, než skýtají jiné pozice mimo ICT, které nebrání založení rodiny,« poukázal Vodička.
(zmk)