Velký rozruch způsobilo v minulých dnech zavedení předběžných cel na dovoz čínských elektromobilů do Evropské unie. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) se nelíbí rozhodnutí Evropské komise (EK) uvalit cla na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně, a to ve výši dodatečných 17,4 až 38,1 procenta (tzn. nad rámec stávajících 10).
Evropa uvalením prozatímních cel následovala USA, které k takovému kroku přistoupily na jaře. Podle výkonného ředitele AutoSAP Zdeňka Petzla ale Evropa není ve stejné pozici jako Spojené státy. »Evropa neudělala řadu kroků, které udělaly USA. Velmi rychle nalákaly investice do čisté mobility, do baterkáren, do výstavby závodů, do těžby surovin. Evropa to neudělala. Myslet si, že zavedením cel to vyřešíme, by bylo rozhodně velmi liché,« namítá.
»Vyrovnávací cla nejsou obecně vhodná pro dlouhodobé posílení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu – odmítáme je. Načasování rozhodnutí Evropské komise je nešťastné vzhledem k současné slabé poptávce po bateriových elektromobilech v Německu a Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad případnými přínosy pro evropský automobilový průmysl,« uvedl vedoucí komunikace Škody Auto Tomáš Kotera.
Proti jsou i některé evropské automobilky, včetně té největší – německého koncernu Volkswagen. »Načasování rozhodnutí EK škodí současné slabé poptávce po elektromobilech v Německu i Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad jakýmkoli přínosem pro evropský a zejména německý automobilový průmysl,« komentoval rozhodnutí mluvčí VW prostřednictvím agentury Reuters.
Nesouhlasí ani německý Svaz automobilového průmyslu. Velcí výrobci se totiž obávají, že Čína přijde s odvetným opatřením, které by jim zkomplikovalo dovoz na obří čínský trh. Podle analýzy Reuters by taková odveta dopadla nejvíc na Mercedes-Benz, BMW, Ferrari a právě Volkswagen či Porsche. A podle odhadů banky HSBC německé automobilky generují v Číně víc než pětinu svých globálních zisků.
Celní opatření EU jsou podle generálního tajemníka Ústředního výboru Komunistické strany Československa Romana Blaška jednostranná a neprospívají hospodářské a obchodní spolupráci mezi Čínou a EU. »Chování EU v oblasti cel porušuje zásady Mezinárodní obchodní organizace (WTO) a případná protiopatření Číny budou mít v konečném důsledku dopad na evropské hospodářství,« dodal Blaško.
Je třeba systémový přístup
Zavedení nových celních opatření čínští výrobci určitě pocítí a jejich expanzi to může zpomalit, nicméně AutoSAP neočekává, že by to mělo vliv na dotační politiku v Číně. Petzl ale varuje, že dopad opatření může být markantní: »Pokud Číně zdražíme elektrická vozidla, tak si to velmi jednoduše může vzít na dodávkách ostatních surovin, bez kterých se neobejdeme, když jsme si nastavili tak přísné cíle elektrifikace.«
Firmy, které v současnosti v Číně vyrábějí elektromobily pro Evropu, se zcela jistě dokážou přizpůsobit a pokračovat v průniku na trh, ať už prostřednictvím lokálních investic, spoluprací s místními partnery nebo přesunem výroby do jiných zemí.
»Máme za to, že samotná antisubvenční opatření, jako jsou dodatečná cla, problémy, kterým automobilový průmysl čelí, nevyřeší. Potřebujeme naopak systémový přístup, který podpoří silné stránky evropského průmyslu, které zvýší jeho konkurenceschopnost a otevřou nové trhy,« uvádí za český sektor automotive Petzl.
Podle něj by měla EK přijít s průmyslovou strategií pro EU a ve spolupráci s jednotlivými členskými státy celkově zlepšovat podnikatelské prostředí s důrazem na podporu inovací v automobilovém průmyslu. Současně s tím se musí hledat cesty, jak zvýšit soběstačnost kontinentu v dodávkách kritických surovin a komponentů. Regulační rámec, ve kterém se automobiloví výrobci pohybují, by měl být jen natolik přísný, aby v něm jednotlivé subjekty mohly svobodně podnikat a růst.
Co na to statistiky?
Agentura Bloomberg s odvoláním na údaje výzkumné společnosti Dataforce uvedla, že v červnu dosáhly čínské značky v prodejích na evropském trhu s elektromobily rekordního podílu ve výši 11,1 procenta, což bylo o 2,4 procentního bodu více než v květnu.
Podle prodejních statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) se v ČR za letošní první pololetí prodalo 62 čínských vozů značek Dongfeng (DFSK), Forthing, FAW a SWM; hlavně však 2041 kusů dnes už čínské značky MG. Ta se tak dostala na 14. příčku ze všech dovážených značek a nechala za sebou zvučná jména jako Opel, Seat, Citroën, Suzuki, Audi, Tesla, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Honda, nemluvě už vůbec třeba o skomírajícím Fiatu (329 ks) či Jeepu (230 ks). U MG to představuje v meziročním srovnání dvojnásobný nárůst, u Forthingu je to dokonce 537 procent – v loňském prvním pololetí prodal osm aut, letos 43. »Celkem tak zatím letos našlo své majitele 2103 čínských vozů, 131 – tedy 6,2 procenta – z nich přitom byly elektromobily, většinu zájemců tedy zlákaly klasické spalovací motory,« bilancuje Petr Vaněček, společný generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Rozvíjí vlastní trh a pomáhá i Evropě
»Současný vývoj ve výrobě a nasycení trhu v oblasti elektromobilů probíhá neuvěřitelným tempem. Když jsem byl v Číně v roce 2019, byl jsem ohromen, jak je Čína daleko v této oblasti, téměř všechny malé motocykly měly elektrický motor. Jsou tiché, spolehlivé a hlavně ekologické. A elektromobilů tehdy byla necelá třetina z vozidel v provozu. Dnes je jich více než polovina! To je prostě úžasné, nevím o jiné zemi, která takto dynamicky rozvíjí svůj vlastní trh a k tomu zásadním způsobem pomáhá i Evropě,« zdůraznil Blaško.
A hned uvedl příklad: »Ne náhodou během návštěvy Si %Tin-pchinga ve Francii a setkání s prezidentem Emanuelem Macronem došlo 6. května k podepsání smlouvy mezi francouzským automobilovým průmyslem a francouzskou vládou, kde stvrdili společný cíl, z něhož není návratu.«
Blaško připomíná, že odpisem strategické smlouvy pro automobilový průmysl na období 2024-2027 se signatáři odhodlaně zavazují k cestě k plně elektrickému pohonu a berou s sebou celý ekosystém v hodnotě 350 000 pracovních míst a 50 miliard eur v exportu. Sám francouzský ministr hospodářství Bruno Le Maire potvrdil: »Společně s prezidentem republiky jsme se rozhodli pro obrat k elektromobilům. Nechceme se vracet zpět. Naopak, chceme věci urychlit.«
»Do roku 2027 chce Francie už prodat 800 000 elektromobilů, zatímco loni to bylo 300 000. A to nemluvím o investicích obou zemí. Českou republiku to zasáhne mnohem intenzivněji, než si dovedeme vůbec představit. Já osobně to velmi podporuji, protože to v konečném důsledku bude obrovský přínos pro český automobilový průmysl a společnost obecně,« uzavřel Blaško.
(za)