Pro mnoho Číňanů je nákup čerstvých řezaných květin stále častěji součástí každodenního života, nikoliv luxusem vyhrazeným pro zvláštní příležitosti, jako je například Valentýn.
Platí to zejména pro Lin Siao-jün, obyvatelky Pekingu, která téměř každý týden nakupuje čerstvé květiny prostřednictvím živých přenosů, které pořádají prodejci z květinového trhu Dounan, největšího asijského trhu s řezanými květinami.
»Dounanští obchodníci nabízejí skvělé nabídky. Za pouhých 10 jüanů (asi 1,4 amerického dolaru) se mohu těšit z krásy celý týden,« řekla. »Práce je vyčerpávající a péče o dceru také dost namáhavá. Nákup květin je způsob, jak si zlepšit náladu.«
Linin příběh je součástí širšího trendu v Číně, kdy stále více lidí začleňuje čerstvé květiny do své každodenní rutiny, aby si rozjasnili domov a zlepšili náladu.
Lang Jü, který provozuje kamenný obchod na květinovém trhu Dounan ve městě Kchun-ming v provincii Jün-nan, je přímým svědkem této proměny. »Lidé nyní kladou velký důraz na obřady a oslavy. Čerstvé květiny se staly běžným způsobem vyjádření lásky,« řekl.
V Dounanu se denně prodá 40 milionů květin 1 600 druhů, což z něj činí živý barometr čínského průmyslu čerstvě řezaných květin.
S přibližně 1,5 milionu hektarů věnovaných pěstování květin a více než pěti miliony lidí zapojených do tohoto odvětví se Čína stala největším světovým producentem květin a významným prodejcem i spotřebitelem květin.
Vzrůstající poptávku uspokojuje rostoucí počet internetových květinářství, která umožňují zákazníkům ve městech objednávat květiny pouhými několika klepnutími na chytrém telefonu. Podle internetové statistické společnosti Statista je čínský elektronický obchod s květinami na vzestupu díky rozvoji logistických služeb, přičemž se očekává, že velikost jeho trhu dosáhne do roku 2025 164,4 miliardy jüanů.
Pi Čchien-čchien rozpoznal potenciál prodeje květin prostřednictvím živého vysílání před čtyřmi lety a nyní se věnuje online spotřebitelům. »V mém nejúspěšnějším vysílání se za pouhou hodinu prodalo 200 000 květin,« uvedl Pi, moderátor živého vysílání na květinovém trhu v Dounanu.
Podle údajů provinčního ministerstva zemědělství a venkovských záležitostí se v roce 2023 v provincii Jün-nan vyprodukovalo 18,97 miliardy čerstvě řezaných květin, což vytvořilo hodnotu zemědělské produkce 47,2 miliardy jüanů.
Zatímco malebná náhorní plošina Jün-nan-Guej-čou na jihozápadě Číny je proslulá produkcí květin, k proměně dochází také v Ling-jüanu na severovýchodě Číny. V regionu byly zřízeny rozsáhlé květinové skleníky, které zajišťují celoroční dodávky čerstvých květin.
Roční hodnota produkce tohoto odvětví přesahuje jednu miliardu jüanů a pěstování květin se pro obyvatele stalo hlavní volbou k dosažení prosperity. »Letos mohu vydělat 100 000 jüanů,« řekl 45letý farmář Čang Jü-lu, který pěstuje lilie v Ling-jüanu v provincii Liao-ning.
Směrnice, kterou společně vydaly čínská Národní správa lesů a pastvin a Ministerstvo zemědělství a venkova, navrhuje, aby do roku 2025 dosáhly roční tržby v květinářském průmyslu v zemi 300 miliard jüanů a v roce 2035 více než 700 miliard jüanů.
Odborníci tento růst z velké části přisuzují přirozené změně, kterou přinesl hospodářský rozvoj Číny. Vzhledem k tomu, že rodiny mají větší disponibilní příjem, jsou ochotnější utrácet za věci, které by v minulosti mohly být považovány za plýtvání.
Statistiky pobočky maloobchodu Čínské květinové asociace ukazují, že hlavními spotřebiteli květin v Číně jsou ženy, které tvoří 61,4 % z celkového počtu. Více než 60 procent těchto spotřebitelů má měsíční příjem mezi 5001 a 15 000 jüany.
»Pro mnoho Číňanů se nákup květin stal součástí jejich každodenního života,« uvedl Čang Jan, výzkumný pracovník Akademie společenských věd v Liao-ningu. »Kromě hospodářského růstu tento trend odráží i rostoucí touhu po romantičtějším a ekologičtějším životním stylu.«
(Xinhua)