České dráhy vypsaly tendr na nákup až 60 elektrických bezbariérových vlaků pro rychlíkové spoje s celkovou hodnotou až 32,4 miliardy korun. Skutečný počet odebraných vlaků ovšem bude záviset na podmínkách nákupu a aktuálních potřebách dopravce. Dnes o tom informovaly České dráhy. Dráhy chtějí v následujících deseti letech investovat do vlaků až 100 miliard korun.
S vítězem tendru chtějí dráhy uzavřít rámcovou dohodu na výrobu až 60 jednotek, součástí bude i možnost dodávky náhradních dílů a údržby. První vlaky dopravce očekává v roce 2025.
České dráhy v tendru hledají bezbariérové elektrické jednotky pro maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu s kapacitou nejméně 300 míst k sezení. Soupravy musí podle podmínek soutěže dále nabízet přepravu nejméně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Jednotky budou minimálně pro dvousystémové napájecí soustavy a se zabudovanou výbavou komunikačního systému GSM-R a evropského zabezpečovače ETCS. Součástí by mělo být také připojení k internetu nebo vybavení pro handicapované či matky s dětmi.
»Požadujeme komfortní řešení pro dálkové spoje, které je standardem u našich nových vlaků. Interiér bude řešen jako přehledný velkoprostorový s prostornými bezbariérovými nástupními plošinami, což je výhodou při častých zastávkách na rychlíkových linkách. Sedačky v obou třídách budou polohovatelné a vybavené stoly, elektrickými zásuvkami a USB konektory pro napájení drobné elektroniky cestujících. K dispozici budou místa proti sobě i za sebou jako v letadle,« popsal požadavky ČD člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Tendr je součástí podnikové Strategie 2030, ve které chce společnost investovat do vozového parku v následujících deseti letech kolem 100 miliard korun. »Jednou ze stěžejních oblastí je obnova dosluhujících rychlíkových souprav a jejich náhrada moderními vlaky,« podotkl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec.
(jb, čtk)