České dráhy v loňském roce přepravily rekordních 164,4 milionu zákazníků, o 7,3 milionu více než v roce 2022. Dařilo se i nákladní dopravě, především ovšem díky pokračujícímu růstu výkonů v zahraničí. Skupina ČD tak dosáhla historicky největšího zisku před zdaněním, čítajícího 3,8 miliardy korun, který byl meziročně o 3,4 mld. Kč vyšší. Vyplývá to ze zprávy, kterou národní dopravce zveřejnil na svém webu.
Průměrně každý cestující ve vlaku ČD ujel 49,1 kilometrů. Samotný segment osobní dopravy v roce 2023 dosáhl výsledku před zdaněním 623 milionu Kč a meziročně se tak zlepšil o 751 mil. Kč. Tržby od cestujících byly vyšší o 1,3 mld. Kč. Na růstu tržeb se podle zprávy podstatnou měrou podílel vyšší počet cestujících, dlouhodobý trend prodlužování průměrné cestovní vzdálenosti a rostoucí zájem o mezinárodní a prémiové služby s vyšší výnosovostí. Jedná se např. o dynamický růst přepravených cestujících v mezistátní přepravě ve výši až několika desítek procent a meziročně zhruba o desetinu vyšší počet cestujících přepravených v 1. třídě.
Rozsáhlá modernizace vozového parku
Velkou pozornost národní dopravce loni věnoval modernizaci vozového parku. Celkem do nových vlaků investoval téměř 11 mld. Kč. Do provozu bylo nasazeno více než 50 nových nebo modernizovaných vozidel – elektrické jednotky RegioPanter, motorové vozy RegioShuttle RS1 nebo lokomotivy Vectron. Během roku probíhala také plynulá výroba motorových jednotek RegioFox a expresních vlaků ComfortJet, jejichž předání se uskuteční letos. Plán na letošní rok pak obsahuje dodávku více než stovky jednotek a lokomotiv – RegioPanterů, RegioFoxů, ComfortJetů a Vectronů.
Průběžně roste i pokrytí vlaků palubní Wi-Fi sítí, její nabídka se během roku rozšířila o zhruba 900 na celkem 4026 spojů, z toho 489 je dálkových.
Sázka na expanzi do zahraničí se nákladní dopravě vyplatila
ČD Cargo vytvořilo zisk před zdaněním ve výši 733 mil. Kč. Společnost tak meziročně zvýšila svůj zisk před zdaněním o 423 mil. Kč. Lepších výsledků bylo dosaženo především díky pokračujícímu růstu výkonů v zahraničí a růstu realizačních cen, který kompenzoval zvyšování cen většiny nákladových vstupů, uvádí se ve zprávě. »Velmi úspěšně pokračujeme v dlouhodobé strategii expanze na zahraniční trhy, na kterých výkony ČD Cargo rostou o desítky procent,« uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Dopravní výkony vzrostly u obou odštěpných závodů v Rakousku a Německu, tradičně vyšší výkony zaznamenaly dceřiné společnosti CD Cargo Poland a CD Cargo Slovakia. »Expanze do zahraničí je mimo jiné reakcí na rostoucí požadavky našich zákazníků po zajištění mezinárodních přeprav a na sílící tlak na jejich kvalitu a spolehlivost. Již více než 60 procent všech našich přeprav je mezinárodních. To znamená, že buď vychází, končí, tranzitují nebo vůbec neprocházejí Českou republikou,« doplnil Tóth.
Tuzemský dopravní trh negativně ovlivnila dekarbonizace
Objemy zboží přepraveného po železničních tratích v České republice loni klesly. Celkově zde ČD Cargo přepravilo více než 59,4 mil. tun zboží, což představuje meziroční pokles o 4,8 mil. tun. Výkony na tuzemském dopravním trhu poznamenal především razantní pokles přeprav fosilních paliv do elektráren a tepláren, uvádí zpráva. »Zatímco v roce 2022 jsme přepravili 12 milionů tun energetického uhlí, loni už to bylo jen necelých osm milionů a pokles v souvislosti s dekarbonizací odvětví velmi rychle pokračuje,« řekl Tóth a dodal: »Struktura zboží přepravovaného po železnici se postupně začíná měnit. Proto se nyní vedle tradičních komodit zaměřujeme také na pozvolna se rozvíjející přepravy biomasy, tuhých alternativních paliv, odpadů a dalších produktů cirkulární ekonomiky, které by absenci přeprav energetického uhlí mohly v budoucnu částečně nahradit.«
(ici)