Jakmile přijela do Šen-jangu, hlavního města severovýchodní čínské provincie Liao-ning, Š‘ Lej okamžitě zjistila, že nedokáže odolat sněhovému vábení, neboť jí vzrušením i zimou příjemně zamrazilo.
»Když jsem se podívala z letadla dolů, uviděla jsem zemi pokrytou bílou barvou, která vypadala tak kouzelně,« řekla žena ze Šanghaje, metropole ve východní Číně vzdálené přes tisíc kilometrů od Šen-jangu.
V tomto městě, které bylo před nástupem dynastie Čching (1644-1911) hlavním městem Mandžuska a kde jsou v zimě běžné teploty hluboko pod nulou Celsia, plánovala Š‘ se svým přítelem oslavit začátek roku 2024 návštěvou císařského palácového komplexu z doby Čching a konzumací dušené husy z železného kotlíku, což je tradiční jídlo severovýchodní Číny.
Severovýchodní oblast Číny, která se skládá z provincií Liao-ning, Ťi-lin a Chej-lung-ťiang, byla dříve hlavním průmyslovým centrem země a kdysi se jí kvůli potížím s transformací a rozvojem říkalo »rezavý pás«, je dnes známá především díky svému ledovému a sněhovému bohatství a i v letošní zimě přivítá mnoho turistů z celé země.
Zatímco mnozí přijíždějí na severovýchod kvůli zimním sportům, například kvůli lyžování, Lesní farma Šuang-feng, která je známá jako čínské »sněhové město«, se rovněž stala významným lákadlem – od začátku letošní zimní sezóny do konce roku 2023 ji navštívilo téměř 600 000 lidí.
»Sněhové městečko«, které se nachází ve městě Mudan-ťiang v provincii Chej-lung-ťiang, se v posledních letech proslavilo díky svému jedinečnému prostředí a klimatu, kde průměrná roční výška sněhové pokrývky dosahuje až 2,6 metru.
»Sněhové městečko« se veřejnosti otevřelo 10. listopadu loňského roku, tedy o 32 dní dříve než v roce 2022, a pro návštěvníky byly připraveny lampiony a sněhové sochy. Další turistická atrakce v Chej-lung-ťiangu, proslulý zábavní ledový a sněhový park v Charbinu o rozloze 810 000 metrů čtverečních, byl otevřen 18. prosince loňského roku.
Na uvítanou pro návštěvníky bylo v Charbinu několik autobusů proměněno v pojízdné diskotéky s neonovými světly a hudbou. Někteří místní obyvatelé, oblečení do bavlněných polstrovaných bund s červenozelenými květinovými vzory typickými pro severovýchodní Čínu, poskytovali návštěvníkům zdarma služby taxi.
Během třídenních novoročních svátků navštívilo Charbin celkem 3,04 milionu návštěvníků, kteří cestovním ruchu přinesli více než 5,9 miliardy jüanů (asi 831 milionů amerických dolarů).
Podle čínské platformy pro rezervace ubytování v rodinách Tujia se Charbin poprvé stal nejoblíbenější destinací v Číně, pokud jde o počet rezervací ubytování v rodinách, a během novoročních svátků se meziročně zvýšil 27krát, zatímco počet rezervací ubytování v rodinách v Šen-jangu se v tomto období zvýšil 20krát.
Li Kchaj, zástupce vedoucího Čínské akademie pro revitalizaci severovýchodu, přičítá popularitu severovýchodní Číny mezi turisty jak větší oblibě zimních sportů, kterou výrazně podpořily prestižní zimní olympijské hry v Číně v roce 2022, tak změně image tohoto bývalého »rezavého pásu«. »Stereotypní vnímání regionu jako opuštěné průmyslové základny se otřásá,« řekl.
Severovýchodní Čína navíc získala větší publicitu na obrazovce, v poslední době se tam odehrává několik populárních televizních dramat. Napínavá dramata »Dlouhá sezóna« a »Nikdo to neví« získala v posledních dvou letech na populárním recenzním serveru Douban hodnocení 9,4, resp. 7,7 z 10, což vzbudilo zájem lidí o místa jejich natáčení.
Čchen Ming-sin byl jedním z turistů, kteří se rozhodli poznat, jak ve skutečnosti vypadá severovýchodní Čína.
»Byl jsem ohromen srdečností lidí a velkolepostí budov,« řekl turista z východočínské provincie Ťiang-su. »V mnoha městech jsem stále viděl stopy průmyslové civilizace a cítil jsem se být příliš fascinován na to, abych odjel!«
Místní úředníci z oblasti kultury a cestovního ruchu se také zabývali propagací turistických možností různými způsoby v naději, že přilákají návštěvníky z jiných částí Číny.
»Dnes jsem přivezl látku v severovýchodočínském stylu s květinovým vzorem a zvu vás, abyste strávili zimní prázdniny nebo oslavili svátky jara v Šen-jangu,« řekl Li-ou Kche-pin, vedoucí úřadu pro kulturu, cestovní ruch, rozhlas a televizi města Šen-jang, studentům v Čcheng-tu v jihozápadní čínské provincii S‘-čchuan před novoročními prázdninami. Li-ou pak hodil do davu přinesenou látku a studenti se předháněli, kdo ji chytí.
Čeng Čchao-čung, vedoucí výzkumný pracovník Tung-čchengského výzkumného institutu, který je součástí jedné z největších internetových cestovních kanceláří, poznamenal, že příliv velkého počtu turistů je pro severovýchodní Čínu zároveň testem místních služeb, řízení a schopnosti rychle reagovat. »Místní samosprávy a turistické podniky by měly využít této příležitosti ke zlepšení,« řekl.
Li Kchaj doufá, že cestovní horečka pomůže turistům lépe poznat severovýchodní provincie, což může pozitivně ovlivnit i další průmyslová odvětví. »Je třeba, aby se turistický boom stal dlouhodobým a podpořil komplexní hospodářský rozvoj regionu,« řekl.
(Xinhua)