Šestý ročník China International Import Expo (CIIE) – vůbec první plnohodnotný návrat k prezentačním výstavám od začátku covidu – je nejen přehlídkou nových výrobků, technologií a služeb po celém světě, ale také projevem silné důvěry zahraničních firem v čínský trh a ekonomiku.
Letošní CIIE se ve srovnání s předchozími ročníky vyznačuje rozsáhlejší obchodní výstavní plochou a vyšším počtem zúčastněných společností z žebříčku Fortune 500 a předních průmyslových firem. Mnoho »starých známých« i »nových tváří« na veletrhu vyjádřilo své odhodlání a zájem o zkoumání příležitostí v druhé největší ekonomice světa.
Konkrétně se každoročního dovozního veletrhu letos účastní více než 200 amerických vystavovatelů z odvětví, jako jsou polovodiče, zdravotnické přístroje, vozidla na nové energie a kosmetické výrobky, což představuje největší americkou účast v historii CIIE. Mezi vystavovateli je 17 zástupců zemědělského a potravinářského průmyslu, poprvé pod vedením americké administrativy.
Samotná výstava je hlavní hnací silou a platformou čínského procesu otevírání se vysokým standardům a sdílení obrovského čínského trhu se světem. Při nedělním slavnostním zahájení čínský premiér Li Čchiang uvedl, že Čína byla vždy ochotna sdílet své tržní příležitosti, a přislíbil úsilí o další rozšíření otevírání a usnadnění přístupu na trh.
S populací přesahující 1,4 miliardy a středně příjmovou skupinou více než 400 milionů lidí představuje Čína obrovský potenciál, pokud jde o poptávku na trhu. Její závazek otevřít se a společně rozšířit podíl na světovém trhu a konkrétní kroky v tomto směru dále posilují důvěru nadnárodních společností v tuto zemi.
Julian Blissett, výkonný viceprezident společnosti General Motors (GM) a prezident GM China, na právě probíhajícím veletrhu uvedl, že automobilový gigant »se těší na další využití obrovského potenciálu čínského trhu, který je velmi přitažlivý svou dynamikou a otevřeností«.
Navzdory pomalému růstu světového obchodu od začátku roku zůstává čínský dovoz a vývoz stabilní a dochází k narůstající kumulaci pozitivních faktorů. Oficiální údaje zveřejněné v úterý ukázaly, že v říjnu se čínský dovoz meziročně zvýšil o 6,4 %. V prvních deseti měsících roku 2023 se její celkový dovoz a vývoz zboží meziročně zvýšil o 0,03 procenta, což znamená obrat od poklesu o 0,2 procenta v prvních třech čtvrtletích.
V příštích pěti letech se očekává, že celkový čínský objem obchodu se zbožím a službami dosáhne 32 bilionů amerických dolarů, respektive 5 bilionů amerických dolarů, což vytvoří obrovské tržní příležitosti pro celý svět.
»V letošním roce otevřeme v Číně 800 prodejen, čímž celkový počet přesáhne 3000,« uvedl Willie Tan, generální ředitel společnosti Skechers pro Čínu, Korejskou republiku a trhy jihovýchodní Asie. »Mechanismus čínského trhu se stále zlepšuje a jeho otevírání se na vysoké úrovni se stále rozvíjí. Pro zahraniční společnosti je vynikající podnikatelské prostředí trefou do černého.«
Reálný hrubý domácí produkt (HDP) Číny by měl v roce 2023 vzrůst o 5,4 %, uvádí se v úterním prohlášení Mezinárodního měnového fondu (MMF). »Čínská ekonomika je na dobré cestě splnit vládní růstový cíl pro rok 2023, což je odrazem silného oživení po skončení období covidu.«
Stejně tak, jak to podnikatelé vycítili na CIIE, bude čínská ekonomika i nadále fungovat jako motor globálního růstu a díky svému otevírání se na vysoké úrovni bude do světové ekonomiky vnášet více pozitivní energie.
(Xinhua)