Bezpečnost na silnicích se za posledních jedenáct let sice zvýšila, stále ale umírá příliš lidí. Vytýčené cíle se nedaří plnit. Jedním z nich je snížení počtu usmrcených osob o polovinu proti výchozímu období (2009). Např. v roce 2020 zemřelo na našich silnicích oproti tomuto ukazateli o 127 osob více. Zjistili to kontroloři NKÚ. K plnění cíle podle nich nepřispívá ani aktuální vývoj.
Národní strategie bezpečnosti silničního provozu stanovila podle ministerstva pro dekádu 2011 až 2020, která rovněž spadala do období hodnoceného kontrolou NKÚ, dva hlavní strategické cíle: oproti roku 2009 snížit počet úmrtí o 60 procent a počet těžkých zranění o 40 procent. Podle kontrolorů ubylo za posledních 11 let 35,8 procenta usmrcených při nehodách a počet těžce zraněných se snížil o 43,9 procenta. »Přesto se nedaří plnit jeden z hlavních strategických cílů, a to snížení počtu usmrcených osob o polovinu oproti výchozímu období,« uvedl NKÚ v tiskové zprávě.
Podle plánu neměl v roce 2020 počet úmrtí spojených s dopravní nehodou překročit 333 osob. Na silnicích však zemřelo 460 lidí. »A to i navzdory skutečnosti, že intenzita silničního provozu, a tedy i nehodovost byly v roce 2020 – vzhledem k dopadům pandemie covidu-19 a s ní spojených restrikcí – nižší,« konstatovali kontroloři.
Současným hlavním strategickým cílem je snížení počtu usmrcených osob v roce 2030 na polovinu oproti průměru let 2017 až 2019, tedy pod 269 osob ročně. »Aktuální vývoj však k plnění tohoto cíle nepřispívá,« konstatoval NKÚ. Kontroloři poukázali na to, že v prvním čtvrtletí 2023 nejenže mrtvých na silnicích neubylo, ale jejich počet byl nejvyšší od roku 2015. Podle NKÚ není tedy příliš pravděpodobné, že se podaří cíle pro rok 2030 dosáhnout.
Povinné přilby i zavedení alkolocku ministerstvo odmítá
Kontroloři upozornili také na to, že zlepšení bezpečnosti na komunikacích měly napomoci i dvě legislativní změny – zavedení povinného používání přileb pro všechny cyklisty a zavedení alkolocku, jako účinného technického řešení pro zamezení jízdy pod vlivem alkoholu. »Ministerstvo dopravy však od těchto záměrů bez přesvědčivého zdůvodnění ustoupilo,« shrnuli ve svém závěru.
Konstatovali, že v letech 2017–2022 zahynulo při dopravních nehodách celkem 184 cyklistů bez přilby. Podle propočtů MD mohlo až 37 % z nich, tedy 68 osob, dopravní nehodu přežít, pokud by přilbu mělo. »Používání cyklistických přileb může podle ministerstva přinést až 65procentní pokles smrtelných zranění a 69% pokles vážných zranění. Přesto od zavedení povinného nošení pro všechny MD upustilo s tím, že legislativní zavedení této povinnosti ‚není žádoucí‘,« uvedl NKÚ.
»Výslovné stanovení zákonné povinnosti pro dospělé cyklisty je v Evropské unii zcela výjimečné a mělo by velmi negativní dopad na sdílenou cyklistiku,« reagoval resort dopravy na výtku.
Zavedení alkolocku, tedy zařízení, které je schopno zablokovat nastartování vozidla, pokud řidič nadýchá alkohol, může podle MD zamezit jízdám opilých řidičů a mít tak pozitivní vliv na snížení počtu dopravních nehod s následkem smrti či těžkého zranění. Mělo se týkat zvláště profesionálních a recidivujících řidičů. Ústup od záměru zdůvodnilo MD prohlášením, že se nejedná o obvyklou praxi v zemích EU.
Kontrolní činnost je nedostatečná a formální
Kontroloři u ministerstva dopravy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) rovněž prověřovali, zda 425,2 milionu korun určených na zvýšení bezpečnosti silničního provozu bylo v letech 2017 až 2022 vynaloženo účelně a hospodárně. Nedostatky kontroloři odhalili v řídící a kontrolní činnosti CSPSD, které se prostřednictvím krajských koordinátorů podílí na zajištění bezpečnosti silničního provozu. Centrum proplácelo koordinátorům i stovky hodin činností, které neměly na úroveň bezpečnosti na silnicích vliv. Podle zjištění NKÚ šlo např. o administrativní činnosti, práce ve skladu či účast na společenských akcích. Řídicí a kontrolní činnost CSPSD proto NKÚ vyhodnotil jako nedostatečnou a formální, vedla podle kontrolorů k významnému snížení účelnosti a k nehospodárnosti.
NKÚ kritizoval ŘSD za pomalé odstraňování rizik nehod na silnicích. Na druhou stranu ocenil instalaci dopravního značení k zabránění vjetí do protisměru na dálnicích. »Zatímco v roce 2019 bylo evidováno 215 jízd v protisměru, o tři roky později už jen 95,« shrnuli kontroloři.
Dopravní nehody mají negativní vliv i na ekonomiku
V letech 2011–2022 bylo v důsledku dopravních nehod na silnicích ČR usmrceno 6803 osob a 28 821 osob bylo těžce zraněno. Z toho v roce 2022 se jednalo o 454 usmrcených a 1734 těžce zraněných osob.
Vedle dopadu na lidské životy a zdraví mají dopravní nehody negativní vliv také na ekonomiku ČR. Např. v roce 2022 činil odhad celkových ročních ekonomických ztrát z dopravní nehodovosti téměř 135 mld. Kč, což je přibližně 2,2 % HDP ČR.
(jad)