Zhruba za měsíc budou Luo S‘-jüan a Sun Linwei reprezentovat Čínu v účasti na e-sportovní disciplíně Arena of Valor na Asijských hrách v Chang-čou ve východočínské provincii Če-ťiang.
»Před téměř deseti lety jsme byli pouze fanoušky úzce profilovaných videoher. Po letech tvrdé práce jsme nadšeni, že se můžeme objevit na pódiu Asijských her. Doufám, že další lidé uvidí vitalitu čínských elektronických sportů,« řekl Luo, hráč z e-sportovního klubu eStar.
E-sporty, včetně Arena of Valor Asian Games Version a League of Legends, budou poprvé oficiálním medailovým sportem na nadcházejících 19. asijských hrách, které jsou naplánovány od 23. září do 8. října. Hráči budou soutěžit o sedm zlatých medailí v kategorii elektronických sportů.
»Asijské hry v Chang-čou jsou pro Čínu, a dokonce i pro celou Asii, dobrou příležitostí k rozvoji odvětví elektronických sportů a mohou vzbudit pocit důvěry ohledně udržitelnosti tohoto odvětví,« řekl Mario Ho, předseda představenstva a generální ředitel společnosti NIP Group, která vlastní společnost eStar.
Elektronické sporty se objevily jako ukázkový sport na Asijských hrách 2018 v Jakartě a Palembangu a čínské týmy získaly dvě zlata a jedno stříbro.
Čínské odvětví elektronických sportů se rychle rozvíjí. Počet hráčů e-sportů v zemi dosáhl v roce 2022 přibližně 488 milionů. Země se řadí na první místo na světě, pokud jde o objem produkce, rychlost rozvoje a počet diváků tohoto odvětví, a je tak největším světovým trhem s e-sporty.
»E-sporty se staly populární disciplínou v digitálním sportovním odvětví,« řekl Chuang Čchu-sin, ředitel Centra pro výzkum nových médií Čínské akademie společenských věd.
Jakožto důležitá součást neustále rostoucí čínské digitální ekonomiky vnáší odvětví elektronických sportů nový impuls do růstu spotřeby, poznamenal Chuang.
Aby Čína podpořila dlouhodobý rozvoj tohoto odvětví, poskytuje mu soustavnou podporu prostřednictvím vzdělávání, výzkumu a strategických iniciativ.
V roce 2015 vydala Generální sportovní správa Číny prozatímní nařízení o pořádání e-sportovních akcí, v němž upřesnila zásady a normy pro rozvoj tohoto odvětví.
V roce 2019 získaly v Číně »provozovatel e-sportu« a »hráč e-sportu« oficiální uznání jako dvě nové profese.
Aby se vyřešil nedostatek odborníků, zařadilo čínské ministerstvo školství e-sporty jako hlavní obor na univerzitách. V současné době nabízí kurzy týkající se e-sportů 65 vysokých škol, včetně Čínské komunikační univerzity v Pekingu.
V dubnu letošního roku byl v Šanghaji slavnostně otevřen výzkumný institut pro čínský průmysl elektronických sportů, který by měl zvýšit úroveň výzkumu a schopnost poskytovat služby v oblasti elektronických sportů v zemi.
Mnoho měst v Číně, jako například Šanghaj a Kanton, zavedlo v posledních letech podpůrné strategie pro rozvoj odvětví elektronických sportů s cílem stát se světovými lídry.
»Města se vrhají na rozvoj e-sportu hlavně proto, že jsou optimistická ohledně možností ekonomického rozvoje v tomto odvětví a jeho velkého potenciálu do budoucna vzhledem k obrovskému trhu e-sportu a obrovské uživatelské základně,« řekl Hu Kang, profesor veřejné správy na univerzitě v Ťi-nanu.
Odvětví elektronických sportů hraje také důležitou roli v kulturní výměně a propagaci. Hrdinové Honor of Kings se na začátku letošního roku objevili v průvodu v letovisku Universal Beijing Resort, kde se propojila čínská e-sportovní kultura s módními kulturními ikonami.
»Mám velkou radost z využití prvků, které si oblíbili místní mladí spotřebitelé,« uvedl Čao Lin, senior viceprezident marketingu a prodeje společnosti Universal Beijing Resort.
V době silného oživení kulturní turistiky je začlenění herních internetových profilů do fyzických akcí inovativním pokusem o hladké splynutí s místní kulturou a prohloubení zážitků návštěvníků, dodal Čao.
(Xinhua)