»Balíčková inflace« aneb Zdražení potravin, které na cenovce nenajdete

Potraviny zdražují závratným tempem. Dokonce závratnějším, než nám ukazují cenovky. Na těch totiž může zůstat dokonce stejná cena, nebo se jen o maličko zvýší, avšak množství či objem produktu je menší, někdy i podstatně. Mnohdy to navíc může zakrýt například nový obal, zhruba stejně velký jako předchozí, ale poněkud »vzdušnější«…

Podle zpravodajského serveru Bloomberg není tato firemní taktika vůbec nová. Jen se dnes zase trochu víc dostává do módy.

Jedním z prvních, kdo na tuto praktiku upozornil, byl americký novinář a humorista Art Buchwald. Popsal to ve sloupku nazvaném »Balíčková inflace«, který vyšel už v roce 1969. Zmíněná praktika se rozšířila v 70. letech, kdy výrobci hledali kreativní způsoby, jak ochránit své ziskové marže před růstem nákladů a stagnací růstu.

V současnosti můžeme být svědky jevu nazývaného anglickým termínem shrinkflation (složeným ze slov shrink – zmenšit se a inflation – inflace), kdekoli od Austrálie po Indii a Británii, píše Bloomberg.

Během let následujících po hlasování o brexitu prý zaznamenal britský statistický úřad řadu příkladů zmenšování výrobků, včetně těch od společnosti Mondelez International Inc., která snížila hmotnost některých svých čokoládových tyčinek značky Toblerone. Ovšem po protestech spotřebitelů se opět vrátily na původní velikost.

Praktika se týká čehokoli od čokolády přes chipsy, cereálie až po polévku, a dokonce i krmiva pro psy a pracího prášku. Cokoli se prodává v jakémkoli balení, může být zmenšeno. Někdy zůstane cena menšího produktu stejná, jindy je snížena neúměrně poklesu velikosti nebo hmotnosti, takže si zákazníci hůře uvědomují, že za své peníze dostávají méně.

Podle britského internetového obchodu Britsuperstore, který analyzoval údaje na internetových stránkách Money Saving Expert Martina Lewise, si zákazníci v tomto ohledu nejvíce stěžují na menší čokoládu, dále pak na ořezané sýry a méně mléka.

Nejhorší provinilci a jejich výmluvy

Dělá to většina velkých výrobců potravin, od společnosti Nestlé SA až po Mondelez, který nedávno sklidil kritiku za snížení hmotnosti tyčinky Cadbury Dairy Milk z 200 na 180 gramů. Německý výrobce mléčných výrobků Müller zmenšil své jogurty Corner ze 130 na 124 gramů, zatímco britská společnost Burton’s Biscuit Company snížila balení čokoládových sušenek Maryland z 230 na 200 gramů.

V USA společnost PepsiCo Inc. snížila počet chipsů ve svých baleních Doritos a Domino’s Pizza Inc. zařadila do své nabídky méně kuřecích křidélek.

Společnosti přitom uvádějí různá vysvětlení pro snížení velikosti produktů. Některé tvrdí, že zákazníci raději nakupují o něco méně, pokud je to stále cenově dostupné, jiné uvádějí, že je to způsob, jak splnit cíle v oblasti veřejného zdraví nebo chránit životní prostředí.

Společnost Mondelez v podstatě popravdě uvedla, že je to poprvé za posledních deset let, co zmenšila velikost svých tyčinek Dairy Milk, a že tak učinila, aby si udržela konkurenceschopnost.

Podle průzkumu společnosti Shopmate, která provozuje pokladní systém pro obchody se smíšeným zbožím, například přibližně polovina britských maloobchodníků uvedla, že pro jejich tržby je lepší snížit velikost balení než zvýšit ceny.

(ici)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy