Posledních pár dní se nejen na území České republiky potýkáme s horkým letním počasím. Léto je pro auta náročným obdobím, protože musí čelit pražícímu slunci a dešti, ale také zvýšenému prázdninovému provozu. Díky technologickému vývoji a neustále modernizovaným konstrukcím si auta dokážou v různých podmínkách poradit poměrně dobře. Přesto vysoké teploty mohou řidiče zaskočit nestandardním chováním vozu. Odborníci ze skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, vysvětlují k čemu a z jakého důvodů může dojít.
»Přestože letošní rok ještě tolik teplých dní nepřinesl, globálně horkých dnů v roce přibývá. I proto je pro řidiče při výběru ojetého vozu klimatizace naprostou nezbytností. Je však třeba si uvědomit, že zapnutá klimatizace představuje zátěž pro motor vozu a může tak být zdrojem překvapení, o kterých řidiči často ani netuší. Vyplatí se o nich vědět, stejně jako nezapomínat na pravidelný servis klimatizace v odborném servisu, kde mechanik zkontroluje technický stav jednotlivých komponent i těsnost celého systému, vymění chladicí kapalinu a vydezinfikuje hadice, čímž z nich odstraní nežádoucí bakterie,« upozorňuje Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Pět překvapení, která nám může auto způsobit v horkém letním počasí:
- Kapající voda z auta – Všimli jste si někdy při parkování, že se pod autem objeví louže vody? Někdy si dokonce můžete všimnout kapající vody z podvozku u jedoucích aut. To je způsobeno zapnutou klimatizací, která uvolňuje kondenzovanou vodu z výparníku a není třeba se tím znepokojovat.
- Kouř z výdechů ventilace – Bílý kouř vycházející z výdechů ventilace po nastartování vozu může vylekat nejednoho řidiče. Pokud však kouř není štiplavý, není třeba se ho obávat. Kouř je vodní pára z horkého a vlhkého vzduchu. Jeho příliš rychlé spuštění přes klimatizační systém zabraňuje tomu, aby se vlhkost zformovala do vodních kapek. Místo toho prochází přímo systémem a způsobuje »kouř«. Chvíli spuštěná klimatizace ho ale zastaví.
- Hlasité zvuky v motorovém prostoru – Při popojíždění v kolonách ve vedrech si můžete najednou všimnout zvýšeného hluku vycházejícího z motorového prostoru, a to je pak nepříjemné. Tento zvuk je způsoben zapínáním a vypínáním ventilátoru chladiče motoru. Kvůli úspoře paliva neběží stále, ale zapíná se, když teplota chladicí kapaliny příliš stoupne. Když vůz jede rychleji, proudění vzduchu přes kryt chladiče zajistí, že se ventilátor nespustí.
- Lepkavá karoserie – Když v létě zaparkujete na delší dobu pod stromem, zjistíte, že míza odkapávající ze stromu se shromáždila v podobě lepkavých kapek po celém autě. Pokud je ponecháte, míza ztvrdne a může poškodit lak. Nejlepší je odstranit ji velkým množstvím vody a horkým roztokem šamponu.
- Auto je pomalejší – Někteří řidiči si mohou v létě všimnout, že jejich auto je línější, zejména pokud je motor slabší. Akcelerace se může zdát pomalejší a reakce vozu nemusí být tak výrazné jako v chladnějším počasí. Je to způsobeno tím, že horký letní vzduch je lehčí a méně hustý. Rozdíl není velký, ale i přesto snižuje výkon motoru a může mít vliv i na spotřebu paliva. Na druhou stranu, za chladných a svěžích rán budou motory fungovat lépe.
(zmk)