Liou I-fang, obyvatel Šen-jangu v severovýchodní čínské provincii Liao-ning, vyměnil v roce 2012 svůj malý rodinný vůz za sedan BMW, protože se podle něj tato německá značka stala dostupnou pro stále větší množství čínských domácností.
Tento pracovník společnosti se zahraničním kapitálem a s ročním příjmem domácnosti více než 300 000 jüanů (asi 42 718 amerických dolarů) je považován za představitele rychle rostoucí čínské střední třídy.
Značky jako BMW a Tesla, které byly dříve považovány za luxusní zboží, si mezi čínskými spotřebiteli získaly oblibu, protože odpovídají požadavkům spotřebitelů na zvyšování úrovně jejich spotřeby.
Společnost BMW je svědkem toho, jak se Čína stává nejaktivnějším celosvětovým výrobcem i trhem s automobily. Její primární cílová skupina zákazníků se přesunula od firemních klientů k běžným čínským domácnostem.
Před dvaceti lety, kdy společnost poprvé vstoupila na čínský trh, se automobilový průmysl v zemi teprve rozjížděl a výroba a prodej poprvé přesáhly hranici čtyř milionů vozů.
V té době BMW přijalo strategii malých investic do aktiv v podobě pronájmu výrobních linek s čínskou společností Brilliance Auto Group. Nyní BMW Group v Číně vybudovala svou největší výrobní základnu na světě a vytvořila svou největší výzkumnou, vývojovou a inovační síť mimo Německo.
»Za 20 let jsme se zde v Šen-jangu vypracovali na významný a největší výrobní závod na světě,« řekl Milan Nedeljkovic, člen představenstva BMW AG, v rozhovoru pro agenturu Xinhua při příležitosti oslav 20. výročí založení společného podniku BMW Group v Číně, BMW Brilliance Automotive Ltd. (BBA), 18. května.
Uvedl, že v loňském roce došlo v rámci společnosti BBA ke dvěma významným rozšířením výrobních závodů ve městech Ta-tung a Tchie-si v Šen-jangu a na jejich základě společnost rozšiřuje vozový park elektromobilů vycházejících z modelu iX3, který je vyráběn v místních podnicích pro mezinárodní trh.
Od února letošního roku společnost BBA vyvezla již pět milionů vozů.
An Liang, vedoucí úseku v závodě BBA v Ta-tungu, vzpomíná, že když v roce 2003 začal v závodě pracovat, bylo v továrně jen málo robotů. »Nyní jsou roboti téměř na každém výrobním úseku v závodě.«
V roce 2022 dodalo BMW na čínský trh 41 886 vozů s čistě elektrickým pohonem, což představuje meziroční nárůst o 91,6 %.
Jochen Goller, prezident a generální ředitel BMW China, uvedl, že v letošním roce hodlá BMW naplno rozvinout výrobu elektrických vozů a představit 11 čistě elektrických produktů pro čínské zákazníky.
Čína je největším světovým trhem pro výrobu a prodej vozidel na alternativní paliva (NEV) a rozvoj tohoto odvětví otevřel zahraničním automobilkám nový prostor k růstu.
Americká automobilka Tesla v dubnu oznámila výstavbu nové megatovárny v Šanghaji, která bude určena pro výrobu energetických zásobníků Megapack. Výstavba nového závodu má být zahájena ve třetím čtvrtletí letošního roku a výroba má být spuštěna ve druhém čtvrtletí roku 2024.
Továrna Tesla Gigafactory v Šanghaji, která byla otevřena v roce 2019, je první továrnou automobilky mimo Spojené státy. V roce 2022 vyrobila 710 000 vozů, což je o 48 % více než v roce 2021.
Terminál pro export vozidel v přístavu Ta-lien ve státě Liao-ning poskytuje logistické služby pro vývozce automobilů značek BMW, Volvo, FAW a dalších. »Od začátku letošního roku jsme každý den plně vytíženi dodávkami automobilů,« uvedl pracovník terminálu.
»Čínský trh je velmi silný. Je dynamický a odolný. Je zde značná příležitost pro investice zahraničních společností, což přináší oboustranně výhodnou pozici jak pro Čínu, tak pro investory,« uvedl Nedeljkovic v rozhovoru.
(Xinhua)