Rekordní inflace, která zasáhla Českou republiku, se podepisuje na životní úrovni nejen nízkopříjmových skupin obyvatelstva, ale pociťují ji už i střední vrstvy. Nějaké zlepšení situace v nejbližší době lze očekávat jen těžko, mnohem pravděpodobnější je, že nastane ještě razantnější zdražování. To se zřejmě nevyhne ani veřejné dopravě. Inflaci lidé pocítí i na vyšším zdražení jízdného na železnici.
O úpravě cen jízdného, možná by se dalo rovnou říct o zdražení, informují České dráhy vždy v prosinci. K úpravě dochází na základě inflace z předešlého roku. Jak upozornil ekonom Lukáš Kovanda, letos by měl podnik přistoupit na úpravu cen nikoli na základě inflace roku předešlého, tj. roku 2021, ale na základě inflace letošní. »Ta přitom může dosáhnout až úrovně dvaceti procent, pokud by se dále vyhrotila válečná situace na Ukrajině a došlo k odstřižení dodávek ruského plynu. I pokud však k takovému nepříznivému vývoji nedojde, bude se letošní inflace pohybovat až kolem 15 procent. O tolik by tedy České dráhy zdražovaly,« uvedl Kovanda.
Mluvčí ČD Vanda Rajnochová pro iportaL24.cz uvedla, že zatím takové informace nelze potvrdit, ale ani vyvrátit. »Tyhle záležitosti se řeší až v druhé polovině roku. Ceny se vždy upravovaly na základě inflace předcházejícího roku, ale vzhledem k tomu, jaká je teď situace, může nastat změna. V tuto chvíli ale ještě nevíme, jak se ta situace bude vyvíjet, takže to není možné nějak dopředu určit,« řekla Rajnochová. Zároveň ujistila, že do prosince ČD určitě ke změně cen jízdného nepřistoupí. »Teď chceme, aby se nám lidi do vlaků vrátili a aby se to cestování zase nějakým způsobem rozjelo, tak určitě je nechceme odradit od toho tím, že bychom jim zdražili jízdné,« dodala Rajnochová.
Česká vláda na občany kašle
Podle bývalého poslance, experta KSČM pro průmysl a dopravu Pavla Hojdy by vláda měla připravit taková opatření, aby právě v dopravě nedocházelo ke zdražení. »Doprava je nesmírně důležitá nejenom pro studenty a žáky na cestování do školy a domů, ale i pro dělníky a další pracovníky,« uvedl pro iportaL24.cz. Problémem dnešní veřejné hromadné dopravy podle něj je, že nezajišťuje dopravu, jak jsme byli zvyklí dřív, kdy jednotlivé spoje navazovaly na pracovní dobu nebo konec vyučování. »Dnes se do řady míst zaměstnanci hromadnou dopravou ani neodstanou,« shrnul Hojda, čím by se stát měl také v oblasti dopravní obslužnosti zabývat.
Na hospodaření ČD se podle Hojdy podepisuje také válka na Ukrajině. Konkrétně poukázal na to, že Ukrajinci, kteří do ČR utekli před válkou, měli zadarmo dopravu, a to nejen vnitrostátní, ale zadarmo jezdili i do zahraničí. »Vláda ulehčila Ukrajincům, ale náklady jdou k tíži dopravcům,« uvedl Hojda.
Za směšné pak považuje zlevnění nafty a ropných produktů, které se používají v dopravě, o 1,50 Kč od června, když ceny nafty a benzínu už vzrostly poměrně razantně od února. To je podle něj pro dopravce taky obrovská zátěž, ve svém důsledku to musí zaplatit jak výrobci, tak občané, protože se to promítne do ceny zboží. »Způsobuje to nárůst inflace a vláda místo toho, aby se snažila inflaci snížit či zastavit, tak nedělá nic, na rozdíl od vlád sousedních státu ta naše na občany kašle,« dodal Hojda.
Postarat se o vlastní občany je základní povinností státu
Podle ekonomů by zdražení jízdného o letošní inflaci výrazně dolehlo na děti, studenty a seniory. Právě jim koaliční vláda Petra Fialy (ODS) letos v dubnu snížila slevu na jízdném. Ještě výrazněji to pocítí právě v prosinci, pokud ČD budou zdražovat podle letošní inflace. »Pokud je řádná cena vlakové jízdenky 100 korun, platili za ni ještě v březnu jen 25 korun. Nyní už však tedy platí 50 Kč. A od prosince tedy až 60 korun. To je zdražení o 140 procent během necelého roku,« upozornil Kovanda.
Přístup vlády ve Sněmovně kritizoval také předseda hnutí SPD Tomio Okamura. »Hnutí SPD podporuje slevu na jízdném. Ano, může se to někomu zdát jako nesystémový krok, ale znova říkám: vždyť je to úplně katastrofa, pakliže ty nejvíce ekonomicky ohrožené skupiny padnou do úplné chudoby. Přece to je základní povinnost státu postarat se o vlastní občany, o slušné vlastní občany, kteří si nemohou pomoci sami,« prohlásil.
Hojda v této souvislosti připomněl, že si KSČM v době, kdy podporovala vládu ANO a ČSSD, kladla podmínku, aby pro studenty, děti a seniory bylo cestování městskou hromadnou dopravu zadarmo. Poté komunisté přistoupili na kompromis, že tyto skupiny obyvatel budou platit jenom 25 procent z ceny jízdného. »Současná pravicová vláda to samozřejmě zrušila a došlo ke zdražení. Tato vláda o všem jenom diskutuje, ale nedělá žádná opatření,« konstatoval Hojda.
Do dubna mohli cestovat žáci, studenti a senioři jen za čtvrtinu ceny jízdenky. Zbytek za ně zaplatil stát. Nyní mají nárok na jízdné za polovic. Vláda si od toho slibuje, že ušetří zhruba dvě miliardy korun ročně.
Města se se zdražením vyrovnávají různě
Současný skokový nárůst cen energií a pohonných hmot zdraží i služby dalších dopravců. O stovky milionů korun stoupnou náklady velkých městských dopravních podniků, což může vést ke zdražení jízdného nebo omezení provozu. Některé kraje již změnu v cenách jízdného avizovaly. Vyplynulo to z ankety, kterou před časem provedla ČTK.
V Olomouckém kraji od 1. června kvůli vyšším nákladům na zajištění dopravní obslužnosti vzroste cena jízdného na veřejnou linkovou dopravu v průměru o 15 procent.
V Chebu zdražení pohonných hmot zvýší i cenu dopravy pro seniory, kterou pro ně město zajišťuje. Z celkových nákladů ve výši 50 korun za jízdu po městě dosud platila radnice 30 korun a zbytek cestující. Nyní ale dopravce žádá zvýšit hrazení nákladů o 20 korun. O zvýšení ceny se rozdělí městský rozpočet i klienti – senioři, řekl starosta Chebu Antonín Jalovec (VPM).
Města Chomutov a Jirkov se rozhodla kompenzovat dopravnímu podniku zdražení energií. »Všechno se teď hodně zdražuje, proto jsme nechtěli měnit ceník. Zatím o navýšení jízdného neuvažujeme,« uvedl předseda představenstva podniku Jaroslav Komínek.
V Havlíčkově Brodě stouply od května ceny jízdenek v MHD,o korunu.
Jízdné se zdražuje i v Jihlavě, u většiny jízdenek do 30 procent. U dětí v základních školách se roční jízdné nemění, středoškoláci a vysokoškoláci zaplatí o šest procent víc. Jihlavanům starším 65 let roční platba stoupne z nynějších 120 korun na 365 Kč.
Naopak radnice v Pelhřimově zavedla dočasně bezplatnou MHD. Autobusy zdarma mají pomoci lidem dojíždějícím obvykle do práce auty.
Plzeň k navýšení cen jízdného nepřistoupila. »Na rozdíl od některých krajů, které přistoupily ke zvýšení základních cen, letos zdražovat nebudeme. Chceme, abychom byli předvídatelní a dlouhodobí. A jestliže lidé odejdou z drahé osobní automobilové dopravy, tak ať jdou do naší veřejné,« řekl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Jízdné v regionálních autobusech a vlacích nezvyšuje ani Liberecký kraj. Úpravy původně vzhledem k rostoucím nákladům zvažoval k 1. červenci, nakonec od toho upustil, protože nechce zvyšovat zátěž pro obyvatele. Zatím se nezdražuje ani v Pardubicích. Pokud ale cena do několika měsíců neklesne, dopravní podnik zváží i zdražení jízdenek. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Na délce trvání současné krize bude záležet i v Ostravě. Pro tamní dopravní podnik je však klíčový vývoj cen plynu, protože dopravce už dříve spotřebu nafty zásadně omezil přechodem na stlačený zemní plyn (CNG). Zdražení teď neplánují také v Českých Budějovicích, kde navyšovali ceny jízdného na začátku letošního roku.
Ceny jízdného se nebudou letos měnit ani v MHD v Hradci Králové. Zdražovat ani omezovat dopravu zatím neplánuje ani vedení Prahy. »Doufáme, že se situace opět stabilizuje, a proto změny cen zatím nechystáme,« řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.
(jad)