Pro Stefanii Lazzaroniovou, generální ředitelku italského výboru pro luxusní značky Altagamma, představuje třetí veletrh v Chaj-nanu »úžasnou příležitost a my opravdu chceme mít možnost názorně ukázat a vyprávět příběh ohromující krásy našich obchodních značek«.
Akce, oficiálně známá jako China International Consumer Products Expo (CICPE), která se koná od pondělí do soboty v Chaj-kou v jihočínské provincii Chaj-nan, je součástí čínské kampaně na podporu spotřeby a přilákala více než 3100 značek z 65 zemí a regionů.
Řada vystavovatelů usiluje o příležitosti, které veletrh přináší, nejen proto, aby získali větší podíl na čínském trhu, ale také proto, aby podnítili inovaci svých vlastních výrobků a získali více prostoru pro své zotavení z následků pandemie covid-19 a dalších nejistých faktorů.
Obchodní příležitosti
»Když nás Altagamma pozvala, okamžitě jsme souhlasili,« řekl Violante Avogadro, ředitel komunikace společnosti Illycaffe, známého italského výrobce kávy. »Opravdu si přejeme, aby Číňané objevili naši značku a ocenili ji… Veletrh je pro nás ideálním místem.«
Kromě společnosti Illy se akce účastní 147 značek z Itálie, která je čestným hostem letošního veletrhu, jako například špičkový módní dům Gucci a výrobce luxusních vozidel Lamborghini.
»Čínský trh je opravdu důležitý,« řekl Lazzaroni. »Pro naše značky je nesmírně důležité, aby si s Čínou vytvořily ještě silnější vztah. Vždy tomu tak bylo.«
Od ledna do února se čínský maloobchodní prodej spotřebního zboží meziročně zvýšil o 3,5 %, jak ukázaly oficiální údaje, což svědčí o rychlém oživení očekávání spotřebitelů a stabilním obnovení poskytování off-line služeb.
Vzhledem k optimistickým vyhlídkám čínského spotřebitelského trhu a k odhodlání Číny otevřít se na vyšší úrovni se nadnárodní společnosti z celého světa předhánějí v tom, aby prostřednictvím veletrhu rozšířily své podnikání v Číně.
V roce 2023 se poprvé zúčastnila polská delegace. Podle Jacka Boczka, viceprezidenta Polské čínské obchodní rady, by polská podnikatelská komunita měla zintenzivnit své úsilí o využití obrovských příležitostí a potenciálu, které čínský trh nabízí.
»Měli bychom do Číny vyvážet mnohem, mnohem více, protože máme mnoho výrobků velmi dobré kvality,« řekl.
Od té doby, co Čína v roce 2020 zveřejnila plán na vybudování Chaj-nanu jako celosvětově významného přístavu volného obchodu na vysoké úrovni, bylo v ostrovní provincii zavedeno portfolio příznivých opatření, včetně nulových cel a usnadnění přístupu na trh a k zahraničním investicím.
Celkem 52 společností, které se zúčastnily předchozích výstav, se stalo investory v přístavu volného obchodu Chaj-nan, uvedl Ruslan Tulenov, globální mediální pracovník Úřadu pro mezinárodní ekonomický rozvoj provincie Chaj-nan.
Společnost Tapestry, Inc., která sídlí v New Yorku a vlastní takové slavné značky jako Coach, Kate Spade a Stuart Weitzman, se po účasti na prvním ročníku CICPE rozhodla založit v roce 2022 v Chaj-kou svou čínskou maloobchodní centrálu. Dosud otevřela v Chaj-nanu devět bezcelních prodejen a čtyři maloobchodní prodejny.
»Veletrh je důležitým oknem pro globální high-endové značky, které mohou urychlit svůj vstup na čínský trh a expanzi na něm. Vytvořila také nové příležitosti k posílení rozvoje globálního trhu,« uvedl Charlie Hou, vrchní ředitel cestovního maloobchodu společnosti Tapestry (Chaj-nan) Group Co., Ltd.
Katalyzátor inovací
»V posledních zhruba čtyřech desetiletích prošel čínský spotřebitelský trh výraznou změnou od zaměření se na jednoduché a základní zboží v sedmdesátých letech, přes seznámení se se světovou módou v devadesátých letech až po určování trendů světové módy a stylu v současnosti, « poznamenal Stephen Perry, předseda 48 Group Club.
Čína se skutečně stala tvůrcem trendů v průmyslu a vývoji výrobků, jak je vidět na výstavě v Chaj-nanu, kde se očekává premiéra více než 1000 výrobků od více než 300 značek.
Mezi vystavovateli, kteří se veletrhu účastní již třetí rok po sobě, je i americký kosmetický titán Estee Lauder, který v lednu 2023 slavnostně otevřel svou čínskou centrálu maloobchodu v Chaj-nanu, a to hned poté, co v prosinci 2022 představil své čínské inovační laboratoře v Šanghaji. Laboratoře budou podle plánu do roku 2025 největším výzkumným centrem špičkových technologií na mezinárodním trhu společnosti Estee Lauder.
Fabrizio Freda, generální ředitel společnosti Estee Lauder, uvedl, že jeho skupina má velkou důvěru v čínský trh a s vědomím významu zahraničního bezcelního trhu v Chaj-nanu se těší na navázání kvalitnější spolupráce v oblasti bezcelního nakupování, lékařské péče a vzdělávání talentů a na představení nových a kvalitních produktů většímu počtu spotřebitelů.
Veletrh CICPE 2023 zdůrazňuje taková aktuální témata, jako je ekologický rozvoj, zdravá spotřeba, inteligentní život a nová móda, která jsou stejně tak hlavními směry, jimiž vystavovatelé podporují inovace svých výrobků.
Alfred Xu, generální ředitel společnosti Rhea Vendors Group China, na okraj akce řekl agentuře Xinhua, že čínský spotřebitelský trh se posouvá směrem ke kvalitnějším, chytřejším a ekologičtějším výrobkům, což je změna, která je hnací silou technologických a výrobních inovací po celém světě. Italská společnost Rhea Vendors je předním světovým výrobcem prodejních automatů na míru.
Aby uspokojila poptávku čínských spotřebitelů, kteří se hlásí k životu bez používání papírových peněz, adaptovala společnost Rhea své automaty na kávu na možnosti elektronických plateb, jako jsou UnionPay, digitální RMB, Alipay a WeChat Pay. To umožňuje rychlé a snadné provádění platebních transakcí, a současně vede k inteligentnějšímu a pohodlnějšímu zážitku pro spotřebitele, uvedl Xu.
»Požadavky čínského trhu se vyvíjejí,« čímž se otevírají dveře inovacím a technologickému rozvoji nejen v Číně, ale i za jejími hranicemi, protože »každý si uvědomuje, že Čína vítá každého partnera, který s ní spolupracuje na čínském trhu i mimo něj,« řekl agentuře Xinhua Abú Bakr al-Deeb, poradce Arabského centra pro výzkum a studie se sídlem v Káhiře.
Dynamika obnovy
Během probíhajícího veletrhu vydalo několik mezinárodních poradenských institucí, včetně Boston Consulting Group, Deloitte a PwC, zprávy, v nichž podrobně popsaly svůj optimismus ohledně vyhlídek na oživení čínské spotřeby.
Společnost Deloitte ve své zprávě uvedla, že tempo oživení čínského spotřebitelského trhu se zrychluje a rostoucí příjmy domácností budou i nadále pohánět jeho růst.
Z hlediska čínské ekonomiky jako celku se očekává, že její zdravé oživení obnoví impuls pro globální hospodářský růst. Světová banka i Mezinárodní měnový fond (MMF) revidovaly své prognózy hospodářského růstu Číny v roce 2023 na více než 5 %.
Vzhledem k velikosti čínské ekonomiky to bude klíčový příspěvek ke globálnímu růstu v příštím roce, uvedl Pierre-Olivier Gourinchas, ředitel výzkumného oddělení MMF.
Analytici proto chápou veletrh v Chaj-nanu – první rozsáhlou mezinárodní výstavu konanou poté, co Čína optimalizovala svou reakci na pandemii – jako součást snahy země pomoci podpořit globální růst a oživit mezinárodní obchod.
»Zvýšení domácí poptávky v Číně je příznivým scénářem pro světové ekonomiky, včetně argentinské,« řekl Fernando Fazzolari, argentinský ekonom a podnikatel, a dodal, že veletrh »je velmi důležitý, protože jsme prošli několika obtížnými roky z hlediska mezinárodního obchodu kvůli následkům pandemie«.
Wilson Lee Flores, sloupkař listu The Philippine Star, uvedl, že tato událost je »velmi vítanou zprávou pro hospodářskou aktivitu a hospodářský růst Číny a celého asijského regionu«, která »podpoří vitalitu a dynamiku ekonomiky Číny a asijských zemí«.
»Pomůže to spotřebitelům i různým společnostem z celého světa, protože Čína je druhou největší ekonomikou na světě. Má to pozitivní dopad na asijský hospodářský růst a na světové hospodářské vyhlídky,« dodal.
(Xinhua)